De grote bek van Arjan Pronk

En een dito bascollectie

De Bassist Plus 27-06-2019 12:06

In De Bassist #49, juli - september 2019, lees je het interview met Arjan Pronk. Arjan heeft veel te vertellen, dus we hebben een mooi stuk extra interview voor je. Wil je meer weten over zijn bassen en Arjan's mening over het clubcircuit en muziek? Je leest het hieronder.

Jazzbas
Jagen op koopjes is iets wat Arjan graag doet, zowel op muziekinstrumenten als op meubels. ‘In een een lokale krant stond een keer een advertentie voor een Fender Jazzbas voor 650 gulden. De verkoper woonde in Apeldoorn en zei “het is wel een hele oude hoor, ik weet niet of je daarvoor wel in de auto wilt stappen.” Ik zei dat het niet uitmaakte en dat ik wel langs zou komen.’

‘Er zijn mensen die het gevoel hebben dat een oud instrument niets waard is en een hele lelijke nieuwe kopen. De verkoper had echt een afzichtelijke 13-snarige nieuwe bas gekocht en ging verhuizen. Bij de spullen die weg moesten, stond de bas. Een Fender Jazz Bass uit ‘68. Dan moet je oppassen dat het schuim niet je oren uitkomt en moet je jouw handelsgeest een beetje aanboren. Aan de ene kant voel je je een lelijke inbreker, maar aan de andere kant denk je: als ik het niet doe, doet een ander het. Dus ik zei, och, ik vind het wel leuk zo’n oudje, en heb ‘m meegenomen.’

Inmiddels heeft die bas alweer een nieuwe eigenaar. ‘Daar heb ik nog steeds spijt van. Ik heb cassettebandjes waar ik ‘m zo uitpik en dan denk ik god, hoe mooi was die bas? Ik heb er wel een goede prijs voor gekregen, daar heb ik drie Precisions van gekocht.’ Mijn eerste Jazz Bass heb ik nog steeds, gekocht voor een zeer christelijke prijs bij Musica Deventer, een fijne winkel.’


Video: Bökkers bij 3FM

69 Precision
Die crèmekleurige Precision uit ‘69 heb ik in Den Haag gekocht van de bassist van Fay Lovsky. Hij wilde heel graag een Gibson Thunderbird. Ik had er daar ooit ook een van, maar als ik dat ding om had, was het geen gezicht. Ik zeg altijd: je kan er niets aan doen als je zelf lelijk bent, maar je kan wel zorgen dat je een coole basgitaar hebt. Dus ik dacht: ik vind die bas heel cool maar hij staat me gewoon voor geen meter, dus die heb ik verkocht voor een paar hele mooie meubels.

Maar die Precision kocht ik dus van hem voor een schappelijke prijs. Ik denk dat ik vanaf toen nooit meer een Jazzbas heb aangeraakt. Ik heb er nog steeds wel een, een hele oude waar ik vroeger op speelde, maar het is weinig verrassend dat een boerenknuppel als ik uiteindelijk terecht kwam bij een enorme cliché toestand als een ouwe Precision.

Arjan heeft door de jaren heen de nodige basgitaren in zijn bezit gehad en weer verkocht. Een lijstje: een oude Gibson Thunderbird, een jaren 60 Guild Starfire (‘linke soep, ebay aankoop en over laten komen per vliegtuig’), een jaren 60 Gibson EB2, een ‘76 Musicman Stingray (‘met het plastic nog op de slagplaat; nooit gebruikt!’), een Fiesta rode Precision uit ‘62 (‘verkocht, rood stond me immers niet’), een daphne blue Telecaster Baas uit ‘69.Als dat was nog niet alles: ‘Qua versterkers liep mijn verzameldrang de spuigaten uit: Oude Tuck & Roll Kustoms, Acoustics in alle soorten en maten, Ampeg V4B, V4, SVT. Goddank heb ik rust in de kont met die fijne oude Bassman’s. Maar beweging zal er blijven.’


Video: en nog een fijne live-video.

Het clubcircuit
Met Bökkers speelt Arjan in tenten, op festivals en in het clubcircuit. Met dat laatste heeft hij een haat-liefdeverhouding. ‘Als je het hebt over waar nog seks, drugs en rock ‘n’ roll resoneert, dan is dat niet in het clubcircuit. In oude tenten als Tivoli, het Paard of Hedon voelde je dat direct. Als je in zo’n toko die aan alle eisen voldoet komt die daarvoor in de plek is gekomen dan doen ze hun best, maar ze zijn van alle fijne dingen ontdaan. Het zijn van die getectyleerde afwerkplekken, helemaal zwart, nul sfeer. Als ik mijn bas aansla heb ik liever dat je een paar planken hoort trillen op zolder of dat het souffleurs deksel mee rammelt op het podium. Nu is het allemaal zo doods.’

Toch is het niet allemaal ellende. ‘We vinden het lekker om in het clubcircuit te spelen omdat het compleet anders is. Daar luisteren ze meer naar de muziek dan dat ze erop tekeer gaan, maar onze voorkeur gaat naar de stinkende kippenschuur met een houten podium met het publiek er met de pens tegenaan, jong en oud door elkaar heen. We treden honderd keer per jaar op en het is voor ons het lekkerste om in dat soort tenten te spelen. Daar zegt niet een of andere flapdrol dat de kleedkamer om 1 uur leeg moet zijn want dan komt die en die langs. Dat is de doodsteek van rock ‘n’ roll. Dan kan je nog beter naar de rockacademie gaan want daar leer je het volgens mij ook niet.’

Rock ‘n’ roll
Wat is rock ‘n’ roll? Arjan denkt er het zijne van: ‘In rock ‘n’ roll hoort seks te zitten. Niks ordinairs, maar het is een bepaalde oeropwinding. Ik weet nog dat Normaal toen ik een klein jochie was in de kerkweide hier tegenover speelde. Dan was de soundcheck bezig en had ik meteen zin om er naartoe te gaan, een hele primitieve drang. Dat is mooi van een band als de Stooges, dat zit daarin. Het moet een beroep doen op bepaalde driften. Goede rock ‘n’ roll moet een bepaalde schwung hebben. AC/DC is het beste voorbeeld, in de oerbezetting met Phil Rudd op drums. Als je het uitschrijft stelt het geen reet voor, maar het is de slechtst gecoverde band aller tijden, samen met The Rolling Stones. Moet je eens horen hoe iedereen Honky Tonk Woman speelt. Dat is een heel eenvoudig nummer maar is niet na te spelen. Dat heeft met persoonlijkheid te maken. De Stones is overigens ook een voorbeeld van hoe rock ‘n’ roll naar mijn smaak moet klinken. Het is een onstuimig kippen... euh: hanenhok. In AC/DC zit ook heel veel oergevoel.’ En dat is wat Arjan ook bij Bökkers terugziet. ‘Ik denk dat je het wel kan horen als wij vieren spelen. Dat merk je als je op YouTube kijkt naar bands die ons coveren. Dat vind ik te gek, maar dan ontdek je dus dat de ene band feilloos doorheeft wat de kern is en de ander niet. Soms hoor je ook: die hebben helemaal niet door wat wij bedoelen. En dat vind ik te gek.’


De Bassist met het interview met Arjan is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot half september 2019.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,90 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 11,90. Dan krijg je twee edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier

Klik hier om al onze aanbiedingen te zien

zoeken
zoeken