Opnemen doe je zo

Extra tips van Scott Reeder om bas op te nemen

De Bassist Plus 21-12-2017 12:12

In De Bassist #43, januari - maart 2018, lees je opnametips van Bas van Wageningen van Di-Rect, 'onze' Jurren Mekking en Eric Lensink van de Hoornse MI5-studio's. In januari 2017 was De Bassist te gast in de studio van Scott Reeder in Palm Springs, Californië en de oud Kyuss-bassist vertelde ons zijn opnametips.

Scott Reeder werd wereldberoemd als bassist van Kyuss, hij was te zien in Metallica's documentaire als mogelijke nieuwe bassist - we weten allemaal dat Trujillo de 'strijd' won - en hij won een Grammy Award met een song voor de Foo Fighters-documentaire Sound City.


Foto: de Grammy
 
Momenteel speelt hij in diverse bands, zoals Sun And Sail Club en Fireball Ministry, maar hij heeft daarnaast ook zijn eigen studio op een ranch in Palm Springs. Afgelopen januari waren we bij hem te gast, we bezochten het indianenreservaat, dat aan zijn ranch grenst en natuurlijk vroegen we hem zijn studiotips:

Foto: Scott in de opnameruimte van zijn studio
 
Welk advies zou je aan bassisten geven, die bij je komen opnemen? Dat kan over spullen of partijen gaan.
 
Scott: 'Als je met nieuwe snaren wilt opnemen, bespaar ons dan allemaal tijd en vervang ze thuis en niet in de studio! Zorg ervoor dat je instrument goed afgesteld en geïntoneerd is. Als je repeteert lijkt alles soms goed te klinken, maar als je gaat mixen en de bas blijkt hier en daar net een klein beetje naast de noit te zitten, dan is dat een nachmerrie - jij bent de fundering! Ik ben altijd blij als bands binnenkomen en dat ze hun nummers goed gerepeteerd hebben en dat ze strak op elkaar zijn, maar het is ook goed als muzikanten flexibel zijn. Soms vraagt een muzikant wat ik zou doen om een partij lekkerder te maken en dat is altijd leuk, zeker als het werkt. Maar soms is het simpeler maken van partijen gewoon het beste.'
 
Foto: Opnemen met dit uitzicht? Boek een weekje Palm Springs!
 
Heb je een vaste opnamemethode?
'Ik neem meestal eerst het directe signaal op, omdat later te re-ampen. Zeker als ik 's nachts aan een partij werk, want ik wil al mijn paarden, honden, geiten en al die andere dieren op mijn ranch niet wakker maken! Maar soms rol ik een van mijn 8x10"-kasten in de controleruimte en draai ik mijn versterker goed open voor sustain en feedback. Ik gebruik meestal een Electro-Voice RE20 als microfoon en een Chandler Limited TG2 Abby Road Special Edition. Het directe signaal gaat dan in een Universal Audio LA-610. Qua versterkers gebruik ik mijn custom Bison-top of mijn Ampeg SVT uit 1970, via een Ampeg 8x10"-cabinet. De versterker zorgt er voor dat het geluid karakter krijgt. Ik moet er niet aan denken om alleen een direct signaal te krigen!'


Foto: Scott voor zijn 8x10"'s
 
Foto: Uw hoofdredacteur op Scott's achtsnarige bas. Met de genoemde Bison linskachter. De linkshandige Scott heeft zijn snaren 'rechtshandig' besnaard, dus ik kon moeiteloos op zijn omgedraaide bas spelen.
 
Heb je meer advies? Do's en don't's?
'Er zijn oneindig veel situaties die je kunt tegenkomen. En het is leuk om het mysterie te ontrafelen, wat het beste is voor een bepaald nummer. In sommige van mijn hardere bands is het soms het beste om de song te dienen en gewoon de gitaarriff te volgen om het geheel krachtiger te maken. Maar mijn favoriete partijen zijn die waarbij je iets samen weeft met de gitaar of gitaren, iets dat mooi door een song 'loopt', iets dat de song versterkt, of een combinatie. Ik hou er ook van om fills of stukjes te spelen, waarbij er live ruimte is om te improviseren. Er is nog iets dat ik me realiseerde: als je gewoon de riff van de gitaar dubbelt, dan kan je geluid een beetje zoekraken. Maar als je een speciale partij speelt, die wegloopt van de gitaar, dan heeft de engineer/producer geen keus als het op mixen aankomt: hij moet je dan hoorbaar maken. Maar dit moet je niet doorvertellen hoor, haha!'


Foto: Een deel van de controleruimte in Palm Springs
 
Heb je nog een mening over plectrums versus vingers of flatwounds versus roundwounds? 
'Er zijn geen regels! Ik speel meestal met mijn vingrs, maar soms heeft een nummer een bepaalde attack nodig, die je alleen met een plectrum krijgt. Ik heb altjd roundwoundsnaren gebruikt, maar als ik in de studio een gedempte sound nodig heb, weef ik soms een stukje keukenrolpapier door de snaren, vlakbij de brug. Ik weet dat Lee Sklar kleine stukjes spins tussen de snaren stopt voor sommige patijen. Je hebt mensen die altijd op zoek zijn naar 'de heilige graal' qua basgeluid. Dat komt niet door een bepaalde versterker of bepaalde snaren, maar het zit allemaal in je handen en hoe je je instrument benadert en bespeelt.'


Foto: duidelijk een toilet in een studio! 



Hoe kom ik aan de editie van De Bassist met deopnametips van Jurren, Bas en Eric? 

Deze editie van De Bassist is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot 14 maart 2018.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,50 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 14,50. Dan krijg je maar liefst drie edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier

zoeken
zoeken