Release van de Week: The Sunset Society

Vandaag verschenen - 20 mei 2022

Muzieknieuws 20-05-2022 12:44

The Sunset Society is het project van bassist Joost van Eck, die je misschien nog kent van zijn clinic op de Amsterdam Guitar Heaven van 2021 en zijn Basplaat in DB59. Ja? Dan weet je dat Joost van obscure pareltjes van de Amerikaanse westcoast uit de jaren zestig houdt en de naamloze EP lijkt daar een eerbetoon aan.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist.

Dit keer pakken we geen album, maar een EP van een jonge, Amsterdamse band. De EP staat sinds vandaag op de streamingdiensten, maar qua hoes en sound is het niet raar als je deze in een bak vol obscure sixties westcoast-plaatjes zou vinden, bijvoorbeeld naast Joost's keuze voor De Basplaat in De Bassist 59.

Joost houdt van de jaren zestig en voornamelijk van de muziek afkomstig uit SoCal, oftewel het zuiden van Californië. Toch horen we ook wel wat invloeden van Britse sixtiesmuziek terug, zoals die van The Kinks, de Zombies en zelfs een beetje The Shadows. Hoe je het ook wendt of keert: het geheel klinkt als een geremasterde versie van een een pareltje uit de jaren zestig, maar het is altijd oppassen dat het geen pastiche wordt: dat is hier soms op het randje. Mijn mening? Ik hou van de sixties en het is gewoon een lekkere EP voor zomerse dagen.
  
De productie, teksten, zang en baslijnen zijn allemaal van de hand van Joost van Eck, afkomstig van de westcoast van het Meer van Luna, Heerhugowaard. Denzel Sprenkeling - westcoast Obdammer Meertje, Obdam - nam de gitaren voor zijn rekening, terwijl de drums werden gedaan door niemand minder dan Kees Schaper van de westcoast van het Markermeer, Hoorn. Bart van der Elst voegde toetsen toe en we zijn er nog niet achter van welke westkust hij afkomstig is.

Het resultaat? Denk aan vrolijke songs, the summer of love, met Beach Boys-achtige partijen en koortjes die op een album van The Mamas & the Papas zouden kunnen staan. Natuurlijk heeft de jinge-jangle-gitaar van Denzel genoeg reverb, de drums van sixtieslover Kees zijn te gek - al hadden ze in het openingsnummer iets harder gemogen - en Joost doet waar ie het beste in is op bas: lekkere, springerige, melodieuze lijnen spelen, die je anno 2022 te weinig hoort. Terwijl de onweer hier langzaam nadert en het zomerweer wegduwt, zetten wij de zomerse EP gewoon nog eens op. En dat kan jij ook doen:


zoeken
zoeken