Release van de Week: Benny Sings - Music

Albumbespreking en tips van de vakman himself

Muzieknieuws 09-04-2021 10:04

Benny Sings, oftewel Tim van Berkestijn, brengt een kleine twintig jaar prachtige albums uit, met vleugjes pop, R&B, jazz en hiphop. Hij won prijzen, scoorde hits in Europa, er kwam een best of uit en zijn platen worden internationaal uitgebracht én gelauwerd. Op zijn nieuwe album laat ie nog maar eens horen waarom.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Dat Tim een schare bekende internationale fans heeft wisten we al en voor Music heeft hij een aantal prachtige namen gestrikt, zoals Emily King, Mac deMarco, Kyle en Coutious Clay. De productie is open, warm en vaak lekker minimalistisch – zoals nu helemaal in is. Er is een altijd geslaagde cocktail van elektronica met elektrische piano en basgitaar, met een verrassend koor, reggae-beat of strijkers om het spannend te houden. Met dit haast perfecte moderne popalbum zal hij zijn zegetocht over de wereld voortzetten en het zal me niets verbazen als er grote, internationale producerklussen komen.

Een tijdje geleden interviewden we Tim voor onze vaste rubriek De Studiostek. Hierin deelde deze vakman zijn werkwijze en had bovendien een paar interessante tips. Een mooie reden om deze weer eens met jullie te delen!

Tim: ‘Ik heb het geluk om met veel toffe artiesten te mogen samenwerken. Qua werkwijze probeer ik altijd een open vizier te hebben, maar uiteindelijk komt het toch altijd op hetzelfde neer. Ik ga eerst altijd met een artiest kletsen over zijn of haar carrière en naar muziek luisteren die hem of haar inspireert. Daarna vraag ik wat ze willen maken en laat ze dat goed formuleren. Dan weet ik ongeveer waar het heen moet en begin ik met een beat.'

'Vervolgens ga ik het akkoordenschema invullen met synths, piano of bas. Intussen blijf ik heel goed luisteren naar de artiest: “Ja, dit is leuk”, of “Speel dit even zo”. Als het muzikale raamwerk staat, laat ik de artiest eroverheen zingen en gaan we samen op zoek naar de leuke stukjes daaruit. Dan heb je een begin en ben je los. Als ik muziek maak voor mezelf, werk ik hetzelfde, maar dan ben ík de artiest.’

‘Ik maak soms ook muziek voor reclame’s [o.a. voor BMW en Louis Vuitton, red.]. Dat is ontzettend leerzaam. Je krijgt hele heldere en gedetailleerde briefings; welke vibe, welke bpm en hoe het moet klinken. Ze willen namelijk vaak een “sound-alike” van een bekend nummer. Zo’n track - bijvoorbeeld een bepaalde song van Madonna - ga je dan helemaal uitpluizen en dat is een goudmijn aan trucs en fijne kneepjes van het vak. Je komt erachter waardoor zo’n track “werkt”. Dat kun je vervolgens ook weer in je eigen muziek gebruiken. Leuk zou ik dit werk niet per se willen noemen, maar het is de beste leerschool. Daarom wil ik het ook blijven doen.’

‘Het uitpluizen van andermans nummers is dus een tip van jewelste. Wat me overigens vaak opvalt in producties: men is veel te voorzichtig met bas en kickdrum. Die staan vaak veel te zacht. Zet ze harder! Dan heb je meteen een dikke sound.’

‘Maar de allerbelangrijkste tip is denk ik wel: heel veel maken. Ga niet voor dat ene kunstwerkje dat helemaal perfect gelukt is - maak gewoon achthonderd dingen! Dan is de kans groot dat er tien goeie bij zitten. Gewoon blijven produceren. Dat is volgens mij ook dé werkwijze van de meeste succesvolle mensen in de muziek. Pharrell Williams doet dat, bijvoorbeeld. Quincy Jones vertelt hetzelfde over zijn werk met Michael Jackson. Die hadden honderden nummers liggen, waarvan heel veel bagger. Maar daar zaten wel de nummers van Thriller en Bad tussen. Omdat de productie zo hoog ligt, is de kans veel groter dat je op goud stuit.’

zoeken
zoeken