Reportage Bridge Guitar Convention 2024 - beurs, masterclasses en workshops

Bruisend Muziekgebouw Eindhoven

Events 04-06-2024 10:14

Op zaterdag 1 juni kwam de Nederlandse (bas)gitaarwereld bij elkaar in Muziekgebouw Eindhoven voor de tweede editie van de Bridge Guitar Convention, waar workshops, masterclasses en de gitaar- en basbeurs de hoofdingrediënten vormden. De Bassist was voor de eerste keer partner en wij organiseerden twee masterclasses: met Peter Peskens en Barend Courbois. Op de omvangrijke beurs kon je gitaren, bassen, effecten, versterkers en accessoires van meer dan 70 merken uitproberen en aanschaffen; van betaalbaar tot exclusief en boetiek, alles was er te vinden.

Reportage door Chris Dekker, Maarten Plukker en Erk Willemsen.
Foto's Eric van Nieuwland + redactie.

Bijna 1000 bezoekers bezochten de Guitar Convention, georganiseerd door De Bassist samen met Guitar Matrix, de collega’s van Gitarist en natuurlijk het team van het Bridge Guitar Festival dat maar liefst 5 dagen lang Eindhoven in de greep van ‘de gitaar’ hield.

Het werd een enerverende dag met voor elk wat wils. De ene bassist wil vooral gear uitproberen, de ander wil juist graag inspiratie opdoen bij de masterclasses, en je hebt natuurlijk de veelvraten die alles tegelijk willen doen op zo’n dag. Nou dan hadden ze handen, ogen en oren tekort!


Wat ook wel eens onderschat wordt is wat Engelssprekenden zo mooi ‘the hang’ noemen. Het Nederlandse ‘rondhangen’ klinkt dan meteen wat luier. We zagen niet alleen mooie masterclasses en spullen, maar we spraken met importeurs, fabrikanten, vele bekende gitaristen die op Bridge speelden en het allerbelangrijkst: we spraken jou, de lezer. Altijd goed om reacties en tips te krijgen en gewoon om mooie gesprekken over gitaar te hebben.



EEN WERVELENDE GITAAR- EN BASBEURS
Drie verdiepingen van Muziekgebouw Eindhoven waren volgepakt met stands van de meest uiteenlopende merken bassen, gitaren, versterkers, effecten en meer. Daarbij kon je in gesprek met bouwers en vertegenwoordigers van diverse merken om zo informatie uit de eerste hand te krijgen. 



Producten hoeven niet per se nieuw op de markt te zijn om van te genieten. Zo zagen we mooie, bestaande modellen van Dingwall, waarbij er vooral uitgepakt werd met kleuren. De D-Roc met Martini-racestrepen was meteen onze favoriet. We maakten opnieuw kennis met enkele Sandberg-bassen, waarbij weer opviel hoe ontzettend licht de SuperLight-serie is. Je moet het voelen om te geloven! De Rapier Saffire blijft cool, zeker in lichtblauw, en onze GAS-lijst werd er in Eindhoven weer niet kleiner op.



Er waren ook wat primeurtjes aanwezig. Eko toonde een compacte shortscale Jazz, die met een prijs van onder de tweehonderd euro perfect is voor beginners, scholen of gewoon voor erbij. De Lâg Sauvage is een bijzondere akoestische bas, die we net getest hebben voor De Bassist 69 die medio juni verschijnt. De Bacci (foto hieronder) van Michael League – ultralicht met dank aan een flinke familie houtwormen – zagen we al eerder op de Guitar Summit en Mannheim en eigenlijk willen we hem proberen! Ook nieuw is de Duesenberg Kavalier (foto hierboven). Dit is een shortscale bas met een Jaguar-achtige vorm en een split-element onder een prachtige, verchroomde behuizing. We werden een beetje verliefd op het rode glittermodel, totdat we de lichtblauwe met binding op de website zagen. Plaatjes! Ook nieuw is de Vintage Revo Callan. Die is mee naar de redactie voor een test in DB70. Ten slotte zagen we de vernieuwde edities van de Vox AmPlug, waarbij je kan kiezen uit twee soorten basversterkers. Hele kleine, want dit zijn koptelefoonversterkers om thuis mee te repeteren.



DE MASTERCLASSES

Peter Peskens
Zoals gezegd was De Bassist dit jaar voor het eerst partner van Bridge, we begonnen onze samenwerking bescheiden, maar wel meteen met masterclasses van twee grote namen, Peter Peskens en Barend Courbois.
Peter Peskens ken je ongetwijfeld van Jungle By Night of Weval, Mysterons en Jett Rebel. Hij roept ongeveer als eerste dat hij ADHD heeft en de masterclass is dan ook lekker van de hak op de tak, met de nodige humor, mooie baslijnen en goeie anekdotes. De reden waarom Peter hoog, melodieus en behoorlijk aanwezig speelt wijt hij aan de oortjes van zijn oude Walkman: ‘Daar zat geen laag in, dus ik hoorde nooit bas. Ik lette daarom veel meer op de slaggitaar en de melodielijnen op gitaar.’ Hij bewijst het meteen met wat funky, slaggitaar-achtige soullicks op zijn ‘60s Precision.



Net als voor De Bassist-redacteur en moderator Chris was La Femme d’Argent van Air een openbaring qua baslijn en daardoor groeide bij Peter de liefde voor shortscale bassen en flatwound snaren. Nadat hij een en ander vertelde over live spelen met Jett Rebel – ‘Per show werden de nummers vaak compleet in een ander stijl gespeeld.’-  en opnemen met Weval – Ik speelde met plectrum, duim en ik slapte zelfs en alles kwam in de opnames, maar meer als sounds dan als echte baslijnen. Daar hebben ze synths voor.’ - ging hij zijn vier meegebrachte bassen langs. Waar sommige bassisten zweren bij een puntige, heldere sound die lekker door de mix duwt, zijn woorden als doods, dozig en hout-achtig de favoriete termen van Peter als het om geluid gaat. Van een behoorlijk gedefinieerde oude Precision met roundwounds – ‘Jett Rebel riep jaren dat deze bas tot leven zou komen met roundwounds, maar ik hield het eigenwijs op flatwounds. Tot ik er op een dag toch rounds opzette en shit: hij had gelijk! Dit is mijn meest veelzijdige bas.’- gaan we naar steeds doodser, doziger, en hout-achtiger. Na de P volgen een Jazz met flatwounds, een Competition Mustang en een Gibson EB2. De EB2 is, ondanks de leeftijd van ongeveer 60 jaar, nieuw voor Peter, dus deze moet qua sound nog ontdekt worden. De Mustang is de bas waar we Peter veel mee zien en hij laat duidelijk de verschillen tussen de bassen horen, waarbij hij uitlegt wanneer hij voor een bepaalde bas kiest.
Chris Dekker



Barend Courbois
Barend Courbois heeft eigenlijk geen introductie meer nodig maar hij speelde onder andere bij Blind Guardian, Vengeance, Michael Schenker Group en nog veel meer artiesten met wie hij veel in binnen- en buitenland speelt of speelde. Tijdens zijn masterclass laat Barend zien hoe hij moeiteloos drie verschillende technieken beheerst om zijn sound te creëren: vingerstijl, plectrum en slapping.



Als hij nummers moet voorbereiden voor tours of opnames zorgt hij ervoor dat hij de nummers met deze drie technieken kan spelen. Hij zoekt niet alles noot voor noot uit maar gaat meer voor de ‘feel’ van het nummer. Als hij met plectrum speelt legt hij uit dat Herman Deinum - bassist van Cuby + The Blizzards, Sweet d’Buster - een van zijn grote helden is en dat producers eind jaren ’70 de sound van de plectrum geweldig vonden, omdat er weinig bijgeluiden waren. Ook Doug Wimbish (zie DB68) noemt hij als een van zijn helden en Barend heeft een eigen manier gevonden om in een dergelijke stijl te spelen. Al slappend en tappend -  met de nodige effecten - sluit Barend met veel noten zijn masterclass af waarmee hij laat zien een hardwerkend bassist te zijn.
Maarten Plukker


De Bridge Guitar Convention wordt tot stand gebracht door het Bridge Guitar Festival in samenwerking met Gitarist, De Bassist en Guitar Matrix.

De reportage van onze collega's van Gitarist over het gitaargedeelte van beurs en masterclasses vind je op Gitarist.nl

zoeken
zoeken