Reportage Amsterdam Guitar Heaven 2025

Dynamische Gearshow Gitaar & Bas en 5 inspirerende basworkshops

Events 24-11-2025 14:28

Op zaterdag 22 november vond Amsterdam Guitar Heaven plaats. We kijken terug op een zeer geslaagde dag met veel mooie workshops, een lekker volle gearshow en heel veel enthousiaste, bassende bezoekers. In dit artikel leiden we je langs de beurs en de workshops, om na te genieten voor als je erbij was, of om je te verbijten dat je het hebt moeten missen. Voor wie erbij kon zijn, dankjewel voor je komst!

door Maarten Plukker en Chris Dekker
Foto’s: Eric van Nieuwland

Amsterdam Guitar Heaven organiseren we samen met Gitarist, Musicmaker.nl, Jack Pisters’ Guitar Matrix, Gitaarschool Nederland.nl, Abbey Road Institute en Q-Factory - de locatie waar ook ons redactiekantoor zich bevindt.

De door De Bassist georganiseerde workshops vonden voornamelijk in Abbey Road Institute plaats; onze bovenburen en een prachtige opleidingsstudio. Al bij de eerste workshop werden er vele stoelen bijgezet en deze bleven de hele dag verwarmd door bassistenachterwerken. Een goed teken.


De foyer en Grote Zaal van Q-Factory waren gevuld met veel moois. 

Gearshow Gitaar & Bas
Op de Gearshow zagen we GR Bass, Sire, de bijzondere Aristides bassen, waar we zeker nog op terugkomen, maar ook mooie producten van merken als Ashdown, Schecter, Cort, Lâg, Sterling by Music Man, Hiwatt, Peavey, Eko, ESP, IK Multimedia, Heritage, Harmony, Unquendor, RH Guitar, Schwung, Zeegers, Janssen, Dejawu, De Wit. Er waren enorme batterijen effecten, te veel om allemaal uit te proberen, van Boss, Chase Bliss, MXR, Dronechov, Iceberg, Radial, Dunlop, Beetronics, J Rockett, Walrus en meer. The Bace was aanwezig, net als de sympathieke Belg Paul Belgrado. Yolanda Charles kon zijn bassen niet loslaten. 

Yolanda Charles
Samen met Sandberg Guitars hadden we niemand minder dan Yolanda Charles uitgenodigd. Ze begon ooit bij Paul Weller, daarna was ze de bassist en musical director tijdens de grote stadiontours van Robbie Williams, ze ging de wereld rond met filmcomponist Hans Zimmer, ze nam op met Mick Jagger en tijdens de workshop komt er nog een anekdote voorbij over een opnamesessie met BB King en Eric Clapton. Dat ze daar als vervanger voor Pino Palladino was, zegt ook iets.
Naast grappige anekdotes liet de geboren spreker horen wat ze kan op haar splinternieuwe signaturebas van Sandberg. Ze ging in op meer oefenen – we weten allemaal dat we dat moeten, maar van Yolanda neem je het aan – het oefenen met ritmes en backingtracks, de natuurlijke houding van je armen en handen op bas en hals (die voor iedereen anders is) en hoe je met minder handbewegingen meer kan spelen. Uw hoofdredacteur voelde zich extra aangesproken. Bij alle voorbeelden van hoe het niet moet, kreeg ik (Chris) een ‘Luister je goed? Zie je wel?’-blik van collega Madelief van Vlijmen. Na een uur duidelijke en bruikbare tips van Yolanda toog het bassende deel van de bezoekers weer naar Abbey Road, maar natuurlijk via de gearshow.

Nathalie Schaap
Het was aan Nathalie Schaap om de eerste basworkshop van de dag te verzorgen. Ze had haar contrabas meegebracht. De zangeres die pas later voor de bas viel, liet horen hoe je diverse soorten zanglijnen met verschillende baslijntypen kan combineren, voor veel dynamiek ook binnen een nummer. Na jaren van veel sessiewerk kiest ze nu vooral voor projecten die haar persoonlijk aanspreken, maar ze gaat een goede uitdaging niet uit de weg. Ze legde uit wanneer ze voor contrabas of basgitaar kiest en ze beantwoordde vragen uit het publiek over haar gear en over de extensie op haar baskop. Met dit opzetstuk – dat al uit de 19e eeuw stamt -  kan je een E-snaar met één beweging in diverse lagere stemmingen zetten. Net als een D-tuner op een basgitaar eigenlijk. In de komende editie van De Bassist (uit op 11 december) vind je een interview met haar. 


Manuel Hugas

Na een korte pauze was Manuel Hugas aan de beurt. Manuel is een echte groove-meester en heeft dat jarenlang bewezen bij onder anderen Jan Akkerman, Candy Dulfer en zijn eigen groep Liquid Spirits. Hij speelt tussen de verhalen door mee met nummers van James Brown en Marvin Gaye waarin hij de exacte noten laat horen, maar ook alternatieve wendingen over de verschillende akkoorden. Ook als producer van Liquid Spirits moet hij soms andere keuzes maken voor de bas: ‘Soms moet je iets spelen wat je als  bassist niet zou doen, maar om het nummer goed te laten klinken zul je die keuze wel moeten maken. Bij andere artiesten staat de baspartij al jaren vast, maar bij mijn eigen band kan ik doen en laten wat ik wil.’


Jeroen Paul Thesseling
In de vorige editie van De Bassist lees je een interview met Jeroen Paul Thesseling, die onlangs een album opnam met Steve Di Giorgio met twee duellerende, fretloze bassen. Een zeer aangenaam album! JPT vertelde over zijn jeugd op viool, hoe hij later fraseringen van de viool op de bas toepaste en waarom je fretloos eens zou moeten proberen. Hoorbaar zijn in een mix, clean versus distortion: hij had veel tips om als bassist je plek in de muziek te claimen, zeker in de metalwereld, waarin omlaag gestemde gitaren en keys soms als een stoelendans om dezelfde plek vechten. Er was veel aandacht voor Jeroens zevensnarige (!) fretloze bas. Met zijn uitleg werd het duidelijk: ‘Eigenlijk bespeel ik het als een vijfsnarige bas, met de vijf middelste snaren. Ik pak een hoge noot liever hoog op de G, want dat klinkt mooier, maar soms is het veel makkelijker om hem op de C te pakken.’ De laagste snaar gebruikt hij zelden los, maar vaak samen met een positie op de B-snaar voor een dikke muur laag.  


Peter Peskens
Hij was onlangs nog aan het woord in dit magazine en is bekend van onder meer Jungle By Night, Jett Rebel en tegenwoordig S10, die een heerlijk harde plaat heeft gemaakt. Peter Peskens staat steeds vaker voor uitdagingen, hoepels waar hij doorheen moet springen, zoals baslijnen inspelen met nauwelijks laag omdat er nog een bass-synth onder komt. Of het vertalen van meerdere bass-synthpartijen in moderne popproducties naar basgitaar. Peter voelt zich tegenwoordig – met een knipoog – meer IT’er dan bassist, met laptop en voorafgemaakte sounds met een Quad Cortex modeler.
Ondanks alle techniek en strakke sounds blijft een afgeragde Precision zijn belangrijkste wapen. Met veel humor neemt Peter ons mee langs bastracks die vaak aparter zijn dan je op het eerste gezicht hoort. Peter vroeg – vanwege wat zenuwen - Chris als moderator en ‘emotional support dog’. Het liep goed af.

Nagenietend van de vele leuke gesprekken met lezers en basbouwers zit ons nu maar één ding dwars: hoe overtreffen we deze line-up in 2026? Tot volgend jaar!

Met dank aan alle partners, de super-crew die de dag soepel liet verlopen en de standhouders op de Gearshow: Algam Benelux Aristides, The Bace, Boss, Chase Bliss, Dejawu, De Wit Guitars, Dronechov Noise Machines, ESP/LTD, Iceberg Effects, Face, Gistar, Janssen Gitaarbouw, Musik Meyer, Ortega, Paul Belgrado, Pro Media Connect & Total Sonic, RH Guitars, Schwung, TMA Benelux, Unquendor en Zeegers.

Op Amsterdam Guitar Heaven waren er natuurlijk ook veel workshops en Q&A's voor gitaristen. Welk instrument je ook bespeelt: een uurtje luisteren naar gevatte uitspraken en bijzondere verhalen van Jan Akkerman in de Kleine Zaal is voor iedereen inspirerend.

Amsterdam Guitar Heaven is gorganiseerd door De Bassist, Gitarist, Musicmaker.nl, Jack Pisters’ Guitar Matrix, Gitaarschool Nederland.nl, Abbey Road Institute en Q-Factory. 

zoeken
zoeken