Het was weer mooi: Amsterdam Guitar Heaven 2022

Pedals & Sounds workshops en een gearshow

Events 01-12-2022 17:12

Op 26 november vond Amsterdam Guitar Heaven plaats in zes zalen van Q-Factory, met workshops, een concert van de Ruben Hoeke Band – met bassist Mike Kamp – en natuurlijk een gearshow. Voor ons was het zeer fijn om zoveel lezers te zien en te spreken en om alle inspirerende workshops meer dan goed bezocht te zien.

Na ons partnerschap met de Guitar Summit in Mannheim was het nu tijd voor ons eigen event: Amsterdam Guitar Heaven. Een reportage!

Tekst: Maarten Plukker en Chris Dekker
Foto’s Eric van Nieuwland, tenzij anders vermeld

Terwijl je je tussendoor kon vermaken met en alle info kon inwinnen over bassen van Guild, Sire, Sandberg, Ibanez en Music Man, versterkers van GR Bass en Vox, effecten van héél veel merken plus nog heel veel meer, was AGH weer een te gekke plek voor bassisten om elkaar te ontmoeten. Het was zelfs zo druk met bassisten bij de workshops, dat we volgens jaar ons best gaan doen meer bassen en basversterkers op de gearshow te krijgen.

Op zo'n dag is het super om toffe tips van jullie lezers te horen en het is een goede gelegenheid om met de distributeurs en fabrikanten te spreken, die hun stands op de beurs met hun beste producten hadden ingericht.

Natuurlijk waren er veel interessante en inspirerende workshops over diverse onderwerpen, bijna allemaal op het gebied van het thema van dit jaar: Pedals & Sounds. En sounds maak je op heel veel verschillende manieren, lieten de dames en heren bassisten ons horen. Door pedalen, speeltechniek, wisselen van instrument: het kan allemaal.

De Bassist is een van de organisatoren van Amsterdam Guitar Heaven samen met Guitar Matrix en Gitaarschool Nederland en onze collega’s van de magazines Gitarist en Musicmaker, met dank aan Q-Factory Amsterdam.

Foto: Als Jimi Hendrix het kan.... 

Rogier Kerkhof, die al vanaf editie 1 aan dit magazine meewerkt, gaf een geschiedenisles over het ontstaan van een specifiek pedaal: de fuzz. Het eerste fuzzgeluid werd per ongeluk opgenomen, daarna zag men het vaak als alternatief voor blazers. De ontwikkeling werd mede mogelijk door Vox en Electro-Harmonix en natuurlijk komt de Big Muff voorbij. Fuzzpedalen die voor gitaren zijn gemaakt werken ook prima voor bassen; sommige basversies voegen juist te veel laag toe, aldus onze pedalendokter. Natuurlijk demonstreerde hij enkele nieuwe en oude pedalen met zijn '51 P reissue.


Foto: 'In den beginne was er helemaal niets!', vertelt Rogier over het ontstaan van de fuzz. 

 
Foto: Rogier op een oudgemaakte oer-P.

Bij Subterranean Street Society mag Ivo Schot veel vullen en dat doet hij met twee uitgangen naar twee versterkers en een enorm pedalenbord. Bordenbouwlegende Paul Lenders – zelf aanwezig – had het nieuwe bord net af en hij en Ivo vertelden wat er allemaal kan met deze door elektronica gestuurde plank. Alle combinaties zijn mogelijk en volgordes kunnen worden omgedraaid en Ivo liet zien hoe hij loops maakte – met bijvoorbeeld een sound uit alleen zijn basversterker – en daar gitaristisch overheen soleert. Hij legde uit hoe hij strijker-achtige geluiden maakt en het was indrukwekkend om te zien wat hij allemaal uit zijn oude Höfner hollowbody haalt. Over oude hollowbodu's gesproken. Net als Tom Radsma is de bas een belangrijke schakel in zijn sound. Als de Höfner niet mee kan, dan pakt hij - net als Sanne Verbogt - basukelele.


Foto: Ivo met links zijn compacte basset en rechts zijn gitaaramp.

Madelief van Vlijmen maakt haar eigen muziek met Madlife en is groot fan van de jaren tachtig. Voor deze gelegenheid zijn er maar liefst vijf choruspedalen meegenomen. Elk pedaal klinkt weer anders en geeft ook een andere sfeer. Dit heeft ook weer effect op het schrijven van nieuwe nummers en blauwe pedaaltjes staan ook mooi bij blauwe bassen.


Foto: Madelief had een pedalenbord geleend om al haar choruspedalen op kwijt te kunnen.

Een pre-Ernie Ball StingRay, een fretloze vijfsnarige Music Man met lage B en een vijfsnaar met een hoge C komen voorbij voor een heerlijk chorusfestijn - en ze laat horen welke bas ze bij welke gelegenheid gebruikt - en als daarbij wordt gezongen is dat des te indrukwekkender. Daarnaast liet Madelief - net als Bas - horen hoe je een overtuigend basssynth-geluid uit je bas haalt. Zij doet het met chorus en wat drive.


Foto: De '79 StingRay is Madeliefs favoriet.

Onze workshopmedewerker Sanne Verbogt nam in plaats van een pedalboard een trompettist mee en ging terug naar de basis: wat voor bas heb je, over wat voor versterker speel je, maar ook: hoe is de akoestiek van je omgeving en hoe is je techniek?


Foto: Wat doe je als je thuis een trompettist op de bank hebt zitten? Dan neem je die gewoon mee.

Een compositie werd op verschillende manieren gespeeld: een keer met lange noten, een tweede keer meer percussief en ook een vrolijke en droevige stemming wekten het idee dat wij naar vier verschillende nummers zaten te luisteren. Naast een P had Sanne een Ibanez en een basukelele mee, om zo ook verschillende tonen te krijgen.

 
Foto: Naast deze Pino-P had Sanne ook een Ibanez en een ukelelebas mee.

Als je van weirde geluiden houdt, dan is Tom Radsma je man. Met zijn oude Harmony bas maakt hij veel gebruik van de oversturing van de versterker en de interactie tussen zijn bas en speakers. Zijn bord zit ramvol pedalen en hij legde ons uit hoe hij deze gebruikt. Het is niet dat hij bijzondere sounds vindt en vervolgens toepast: hij zoekt juist altijd naar een nieuw geluid dat een liedje versterkt en dat liet hij horen met tracks van onder meer zijn oude band Nemsis en van Lizet Aviva. En je zal hem komend jaar zeker veel kunnen zien en horen met Cloud Cafe, onder meer op ESNS. 


Foto: Tom Radsma, zijn holle bas, speaker en pedalen werken nauw samen voor de juiste sounds.

Jaimie van Hek had naast een mooie oude P een Moog Taurus meegenomen. Deze baspedalen – als van een orgel – werden door bands als Genesis en Rush gebruikt en in de vorige editie van De Bassist sprak Guy Pratt uitgebreid over zijn Taurus. Ook Jaimie laat zien dat zij tegelijk kan bassen en de Taurus kan bedienen. De Taurus verzorgt het laag terwijl ze op de bas meer een melodie speelt. Om het slapgeluid van Prince te krijgen gebruikt ze als alternatief distortion, chorus en wat delay om die sound te krijgen zonder zelf te slappen.

Foto: Jaimie van Hek speelt basmelodieën met haar handen, terwijl haar voeten de Taurus bedienen, voor dikke lage lijnen.

Bas Nuiver ken je wellicht van zijn workshop in dit magazine en het is makkelijker om op te sommen met wie hij niet gespeeld heeft, in studio, theater, popzaal of op festivals, dan wel. Bas legde uit hoe hij een goede basissound maakt voor zowel live als in de studio met de pedalen die hij heeft.


Foto: Het pedalenbord van Bas heeft meerdere lagen, waaronder soms iets verstopt zit.

Zo legde hij het belang uit van een goede DI/preamp en het juiste gebruik van bijvoorbeeld compressie of distortion omdat live je sound ontzettend wordt uitvergroot. Alles is heel subtiel maar voegt wel wat toe aan het geluid. Ook vertelde hij hoe je een synthsound maakt met basgitaar en dat legt hij nog eens uit in zijn column in deze uitgave.


Foto: 'Wat? Speel je met plectrum? Er uit!'

Xander Vrienten hecht belang aan een goede EQ/preamp en hij vertelde ons hoe hij zijn sound aanpast voor verschillende speelplekken. Een van de geheimen van zijn geluid? De Knor, een pedaal dat het gebied rond 550 Hz versterkt en dat Jett Rebel voor hem bouwde na lang experimenteren.


Wat als je alleen een drummer – met sounds uit Ableton, een spaarzaam gitaarspelende zangeres hebt en bas? Dan ga je meer doen met die bas. Tobias Kolk zit in Wies in die situatie en tijdens zijn clinic legde hij uit hoe hij nummers vult en af en toe de rol van gitarist overneemt, met soms mooie hoge lijnen.

Foto: Hand omhoog als je met je band alleen supervoorprogramma's, grote festivals en enorme zalen doet!

We sloten af met een concert van de Ruben Hoeke Band met Mike Kamp - ook een bekende van De Bassist natuurlijk op bas.

Gear Heaven
Ook op productgebied was er genoeg te zien op de Gearshow Gitaar & Bas, zoals veel moois van Spector en veel accessoires. De koploze Ibanez bassen blijven bijzonder, de Guild Starfire is een persoonlijk favoriet en bezoekers konden de Sterling by Music Man Ray34, in deze editie getest, zelf proberen. Het is opvallend hoe licht sommige Sandberg-modellen zijn en als we het over licht hebben: GR Bass toonde de Bass Pocket Amp en de nieuwe 2x10 Superlight. Die klonken goed met de eveneens nieuwe Sire V5. Baspedalen waren er ook en zoals Rogier en Tom al vertelden in hun workshops: veel gitaarpedalen zijn cool voor bas. De basworkshops waren dit jaar net zo goed bezocht als de gitaarworkshops en dat zal de distributeurs en fabrikanten opgevallen zijn. Volgend jaar meer bas op de beurs? Volgend jaar meer bas op de beurs!



Amsterdam Guitar Heaven 2022, met de Gearshow Gitaar & Bas en het Workshopfestival was een project van magazines De Bassist, Gitarist en Musicmaker, en Guitar Matrix, Stichting Output en Gitaarschool Nederland. Met dank aan Q-Factory voor de zalen, studioruimtes en crew, en Abbey Road Institute, ook gevestigd in Q-Factory, waar we vier van de basworkshops konden doen! Op naar Amsterdam Guitar Heaven 2023!


 

 

zoeken
zoeken