Release van de Week: DeWolff - Love, Death & In Between

Vandaag verschenen - 3 februari 2023

Muzieknieuws 03-02-2023 08:36

De laatste jaren nam DeWolff praktisch ieder album op in hun eigen Electrosaurus Southern Sound Studio. Voor ‘Love, Death & In Between’ reisde de band echter af naar de Kerwax Studio in Bretagne, met louter vintage analoge opname-apparatuur. Ze namen maar liefst acht gastmuzikanten mee, waaronder bassist Levi Vis van de Dawn Brothers. Vanaf vandaag is het album onze Release van de Week.

Elke vrijdag verschijnen er duizenden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Voor dit album besloot de band hun studio in Utrecht te verlaten en te verhuizen naar Frankrijk om op te nemen in de prachtige Kerwax Studio. Het album is volledig analoog opgenomen, live en direct op tape, zonder overdubbing, met spullen die dateren van de jaren veertig tot de jaren zeventig.

Gitarist-zanger Pablo van de Poel vertelt ons: “Tijdens de coronatijd heb ik twee jaar lang bijna elke dag wel in de studio gezeten. Als het niet met DeWolff was, was het wel met andere bands. Het is een fantastische plek, maar op een gegeven moment heb je het wel gezien. 

“Een andere reden was dat we met veel muzikanten live wilden opnemen. Levi Vis van de Dawn Brothers speelde bas, Marnix Wilmink was mee voor percussie, met Kim (Schulte) en Diwa (Meijman), de zangeressen, werken we al jaren samen en we hadden blazers en onze FOH-man Hector Wijnbergen als pianist mee. Daar was geen plek voor in onze eigen studio.

De aanwezigheid van de blazers, maar zeker ook de composities op ‘Love, Death & In Between’, doet regelmatig denken aan ‘Double Cream’, het soulalbum dat DeWolff vorig jaar met de Dawn Brothers uitbracht. “Die albums zijn ongeveer tegelijk geschreven”, zegt Pablo. “Toen we ‘Double Cream’ maakten, stonden we regelmatig met negen mensen in onze eigen studio te spelen. Met blazers dus. En dat was zó vet! Ik weet hoe het is om live muziek te maken. In de studio doen we dat ook wel vaker, maar dan is het niet zo af. Het voelt echt alsof je meespeelt met een plaat.'

Het resultaat is subliem. Centrale track is Rosita, een medley van 16 minuten, die je heerlijk allerlei hoeken van de kamer laat zien. Pablo: “Leon Russell doet op een livealbum een medley. Ik vond het een heel vet idee om dat te doen, maar dan met nieuwe songs die één lang verhaal vertellen dat ook weer alle kanten op vliegt. Nu we het live spelen, merk ik dat het zó vrij is. Nog vrijer dan onze andere nummers.”

Met deze video krijg je een beeld van de situatie in en rondom de Kerwax studio. 

 

Beluister hier het hele album: 

 

zoeken
zoeken