Release van de week: Teun Creemers - Naamu

Vandaag verschenen: 7 april 2023

Muzieknieuws 07-04-2023 08:04

In het uitgebreide interview in DB64, april-juni 2023, vertelt Teun Creemers alles over de totstandkoming van zijn nieuwe album Naamu, waarop hij werkt met de crème de la crème van de Malinese muziekwereld, ondersteund door fantastische drummers, percussionisten en blazers uit Nederland. Resultaat: muziek die klinkt als de beste platen van Salif Keïta, met basspel dat op unieke wijze de lijnen pakt die normaal gesproken op de Marokkaanse guembri of de Malinese bas-n’goni worden gespeeld. Akelig virtuoos en ritmisch complex, maar oh zo mooi. Naamu is onze Release van de Week.

Elke vrijdag verschijnen er honderden nieuwe albums. De redactie pikt er regelmatig een uit om voor te stellen, inclusief een Spotify-playlist en video.

Naamu - “Ik hoor je!”, de kreet die je in Mali vaak tijdens het applaus hoort - is de titel van dit nieuwe album van Teun Creemers. Hij slaat niet alleen met composities een brug tussen de muziek uit twee werelden, maar doet dat ook met zijn speeltechniek. In de composities van Naamu zet hij namelijk de basgitaar ook echt als basgitaar in. Zoals veel Afrikaanse (bas)gitaristen die op een kora leerden spelen, gebruikt hij vaak een soort eenhandige harp-tokkeltechniek.

Bijzondere frasering
Teunin het interview in De Bassist: ‘Ik wilde graag ook een andere invalshoek laten zien van het basgitaarspelen zonder dat het meteen solistisch zou worden, maar wel anders dan gewoon begeleiden. Het meest typerende aan hoe ik op dit album speel, is dat ik me concentreer op de bijzondere frasering die je in eigenlijk alle Afrikaanse muziek tegenkom: alsof je repeterende, variërende patronen op een getokkelde gitaar of harp speelt, zeg maar. En in feite is frasering [articulatie, accentuering en zinsindeling, red.] sowieso al het meest kenmerkende aan hoe ik als bassist speel. Ik maak zinnen met een begin en een eind, speel sommige noten met net iets meer nadruk en ik voeg slides, mutes en dergelijke toe als “interpunctie”.’

Malinese toppers
Teun wist met zijn composities niet alleen een groep Nederlandse topmusici aan zijn project te verbinden, zoals drummer Yorán Vroom, maar hij kreeg ook een aantal Malinese toppers enthousiast om op het album de zang voor hun rekening te nemen: Harouna Samake (kamele ngoni), Mamadou Diabate (balafon), Sefoudi Kouyaté (kora), Yacouba ‘Bloffou’ Sagara (speelde bij Salif Keita en Vieux Farka Touré) en Kankou Kouyaté (zang). Kouyaté? Inderdaad, familie van de wereldberoemde ngoni-speler Bassekou Kouyaté.   

 

Veel mooier dan ik had kunnen hopen
'De basis hebben we hier in Nijmegen opgenomen, de Afrikaanse muzikanten hebben opnames gemaakt in de studio van een vriend van me in Mali, op basis van voorbeelden op bas of gezongen stukjes van melodieën die ik opgestuurd had. Ze hebben er zelf teksten in hun taal op gemaakt, soms een lettergreep toegevoegd. Voor de titeltrack wilde een zanger zelf graag een verhaal vertellen en in melodie zetten. Dat werd echt de grote verrassing tijdens het opnameproces! Al kreeg ik alle andere zanglijnen en melodieën ook veel mooier terug dan ik had kunnen hopen.'

Bovenstaande citaten komen uit het interview in De Bassist april-juni 2023, interview door Remus Aussen. 
Deze editie ligt nu in de winkel of kun je bestellen in onze webshop

 

Luister hier naar het album.  

teuncreemers.com

Concert
28-05-2023 – Naamu – Jazz in Duketown (Den Bosch)
(overigens zonder de Afrikaanse muzikanten en vocalisten. De zangpartijen worden instrumentaal vertolkt). 

 

zoeken
zoeken