In De Bassist 70 lees je een uitgebreid artikel over Nick Kamphuis en zijn nieuwe rol in Kane. We waren een dag achter de schermen bij een van de Ziggo-optredens, we spraken hem over zijn toetreding tot Kane, maar we spraken hem ook over zijn eerste stappen als bassist. Dat interview lees je hier exclusief online. Daarnaast spraken we gitarist/oprichter Dennis van Leeuwen over de break en terugkeer van de band en ook dat interview - uit zusterblad Gitarist - lees je hier. Daarbij natuurlijk muziek!
Dit is een extra webitem naar aanleiding van een artikel in De Bassist 70, oktober - december 2024. Je kunt deze editie zonder verzendkosten bestellen in onze webshop muziekmagazines.nl.
Zeven pagina's waren nog niet genoeg om het hele verhaal van Nick Kamphuis te vertellen. Hieronder vind je een extra stukje interview met hem en als je naar beneden scrollt, kom je een interview met Dennis van Leeuwen tegen. Daarnaast zochten we nog wat video's bij elkaar. Hiermee kan je nagenieten van het concert - als je er was - of een idee krijgen van hoe het was als je er niet was.
Hoofdfoto: Paul Bergen | tekst: Chris Dekker
ARTIKEL
Nick en het begin van zijn bascarrière
In De Bassist 70 lees je ons verslag over een dagje Kane en een interview met bassist Nick Kamphuis over hij bij de band terechtkwam. Niet zomaar natuurlijk.
‘Ik ben opgegroeid in Twente. Mijn vader was toetsenist in een band en die repeteerde in onze garage. Ik was daarbij en ik laadde flightcases in de bus. Nouja, niet dat ik dat echt kon als jochie van acht. Ik heb lang piano gespeeld, maar dat leek me niet iets dat ik de rest van mijn leven wilde doen. Op de middelbare school waren bands als Green Day en Red Hot Chili Peppers populair en ik wilde met vrienden een band beginnen. Er was een drummer, een zanger, een gitarist en de bas bleef over. Piano was natuurlijk niet cool voor die muziek, dus na wat zeuren kreeg ik een basgitaar van mijn vader. Een goedkope P-kopie. Ik vond het helemaal te gek en ik zat er dag en nacht mee in mijn handen. Met bas kan je snel in een band spelen en dan heb je meteen door hoe tof bassen is. En je ontwikkelt je sneller door het samen spelen. In je eentje bassen doet geen recht aan het instrument. In een band maak je juist alles toffer.’
En de bassist heeft een bepaalde rol in een band.
‘Het is een soort karakterding. Je moet alles bij elkaar houden en het geheel beter maken. Als dat in je zit, past het bassen bij je. En je een onwijze ego hebt en je wilt alleen maar laten horen wat je kan, dan werkt het niet in een band. Je staat eigenlijk in dienst van een groter geheel en natuurlijk mag en kan je af en toe even iets doen wat tof is. Bij Kane is dat ook een ding. Het is een relatief kleine band, er loopt maar af en toe iets mee, je hebt één gitarist – en Dinand speelt soms gitaar - en één toetsenist, dus je moet de hele tijd blijven vullen. Als Dennis omhoog gaat, kan ik niet ook de hoogte in. Dan valt alles uit elkaar. Dat werd bij Kane nog duidelijker. Je moet altijd in dat drukgebied blijven, om de muziek vooruit te duwen.’
Werd het al snel duidelijk dat je verder wilde met bas?
‘Ik had les van Kobus Groen op de muziekschool en op mijn school werd muziek erg gestimuleerd. Medeleerlingen spelen nu bij Selah Sue en Pommelien Thijs. Via Daniël von Piekartz leerde ik de jazzkant kennen. Herbie Hancock, jaren 70 jazzfunk en Jaco natuurlijk. Ik had pianoles van Rob Horsting en die was weer arrangeur van het de Jazz Orchestra van het Concertgebouw. Hij drilde me een beetje op piano met harmonieleer en hij gaf ensembles. Zo kwam ik weer in bigbands en jazzcombo’s terecht. Dit alles was voor theorie, diepgang en gehoortraining een zeer goede leerschool. Van daaruit heb ik besloten de jazzopleiding aan het Conservatorium van Amsterdam te doen. Ik vind dat te gek en het voelde dat ik daar meer kon behalen qua diepgang. Ik weet niet of dat waar is, maar dat was toen mijn redenering.’
Uiteindelijk kennen we je toch vooral uit de popwereld.
‘Ik heb niet alleen jazz gedaan. Ik speelde in coverbands, ik begeleidde artiesten. Een keer met Loïs Lane, een keer met Lee Towers. Allemaal sessieklussen waar je onwijs veel van leert en door de opleiding kon ik snel partijen lezen. Via via kwam ik met Jochem Fluitsma te spelen en die deed met Eric van Tijn veel tv-klussen. Opeens stond ik dus bij RTL Late Night te spelen! Ik had een goede klik met Eric, zo kwam ik bij tv-opnames als The Passion en Heel Holland Zingt Hazes terecht en je leert veel mensen kennen. Pleun Bierbooms had net The Voice gewonnen en ik werd door haar label gevraagd een band samen te stellen. Maan zat bij hetzelfde label en zo kwam ik bij haar terecht. Uiteindelijk heb ik zeven, acht jaar bij Maan gespeeld. Van basgitaar ging het naar backingtracks maken, overleggen met de licht en visuals mensen over de show en alles met ze vastzetten op tijdcode van de backingtracks, maar ook weer overzicht houden: tijdens het spelen, maar ook tijdens het hele proces. Dat past bij een bassist. Welke liedjes spelen we en hoe? Repetities plannen, contact met geluid, eventuele invallers inwerken en de live arrangementen verzinnen. Het was zeer leerzaam en ik werd haar musical director. Bij Kane had ik meteen veel aan deze ervaringen.’
ARTIKEL
Dennis van Leeuwen over het eind en begin van Kane –
Gitarist-interview
DB-hoofdredacteur Chris Dekker interviewde niet alleen Nick, maar hij sprak gitarist en oprichter Dennis van Leeuwen van Kane. Hij vertelde meer over het stoppen van de band én de reünie. Wil je het lezen? Klik op het pdf-logo om het interview gratis te downloaden.
VIDEO
De comeback van Kane // Qmusic Top 40 Awards Live 2024