Kim Hoorweg de barricades op met Vulva

Live video vanuit OCCI

De Bassist Plus 08-09-2022 09:09

Vulva is meer dan alleen een geweldige band. In De Bassist lees je alles over het ontstaan van de band, de missie en de plannen. Bassist Kim Hoorweg vertelde ons ook een en ander over haar spullen en dat lees je hier, terwijl je ondertussen naar het album kunt luisteren.

Dit is een extra webitem naar aanleiding van een artikel in De Bassist 62, oktober - december 2022. Je kunt deze editie zonder verzendkosten bestellen in onze webshop muziekmagazines.nl. 

Vulva bestaat uit Kim Hoorweg op - overstuurde - bas en zang en Nadia van Osnabrugge op drums en zang. Om het te kort door de bocht te zeggen: een bak herrie met een boodschap. Maar wat voor bak herrie! En wat voor boodschap. Ondertussen strijdt het duo namelijk voor de rechten van vrouwen in de muziek en in het algemeen en dat lees je allemaal in De Bassist, editie 62. We spraken Kim ook over haar gear en dat lees je hier.

Kim’s spullen
‘De eerste repetitie verliep kut, we wilden bijna stoppen, maar de tweede keer liep het opeens, We zijn respectvol naar elkaar, we staan open voor elkaars ideeën, we hebben geen ego en het is een gelijke en veilige plek waar we kunnen experimenteren en uitproberen.’ En Kim doet dat dan ook met een flink arsenaal aan versterkers en effecten:

‘Ik speel op een Yamaha-bas en die heb ik al lang. Ik werkte veel samen met pianist/componist Thijs Borsten en geluidsman Ko Wantenaar. Ko was overleden en toen ik ging bassen zei Thijs: “Wil je niet op de oude bas van Ko spelen?” Ko was namelijk ook bassist. Ik heb dat aanbod met veel liefde aangenomen en ik denk dat als Ko trots zou zijn, als hij er nog was en Vulva zou zien.’

‘Ik heb best wel wat effecten. Ik begon met een Electro Harmonix Bass Big Muff en daarna kwam een distortion. Dat was een goedkope en die heb ik vervangen door een: de Acapulco Gold van Earthquaker Devices. Die is echt amazing. Eartquaker maakt zoveel waanzinnige pedalen! De Acapulco maakt een soort doommuur. Het heeft één grote ronde knop, je kan hard of zacht en hij gaat meteen over de zeik met een muur van distortion. Voor de wat zachtere dingen gebruik ik een Earthquaker Afterneath. Die kan zoveel dat ik hem na twee, drie jaar nog aan het ontdekken ben. Dan heb ik nog een Boss chorus. En dan heb ik nog een TC Electronic Tailspin. Dat is eigenlijk een vibrato, maar met de Rate naar links en Depth naar rechts, wordt het een soort phaser. Ik bedenkt altijd gekke oplossingen voor problemen die er niet zijn.’

Ik split mijn signaal via de chorus die twee uitgangen heeft. Het hoog gaat naar een Music Man-gitaarversterker en het laag naar een Randall Commander. Dat is een soort doodskist. Een zalig ding, dat niet kapot te krijgen is. Met mijn stempedaal kan ik het signaal mijn basversterker aanzetten of muten voor verschillende sounds.’

Hoe dat alles klinkt? Check de livestream en het album!



zoeken
zoeken