Op zaterdag 31 mei organiseerde De Bassist samen met Bridge Guitar Festival, zusterblad Gitarist en Guitar Matrix de Bridge Guitar Convention in Muziekgebouw Eindhoven. We zagen weer veel mooie bassen, versterkers, effecten en accessoires op de gearshow, we staken weer een hoop op bij de workshops en we spraken veel lezers. We kijken dus terug op een zeer mooie dag!
Foto's: Eric van Nieuwland. Tekst: Maarten Plukker en Chris Dekker.
Naast een gearshow en workshopfestival is Bridge Guitar Convention natuurlijk een mooie plek om iedereen weer eens te spreken. Bekende bassisten, fabrikanten, importeurs en natuurlijk jij als lezer. Tijdens de mooie gearshow hadden de standhouders enorm veel uit de kast hadden gehaald. Zo waren er bassen te proberen van Ashdown, Stradlin, Rojo, Maruszczyk, Belgrado, Eko, Ibanez, ESP, Cort, Sandberg, Spector, Dingwall – om er maar een paar te noemen – en er waren vele accessoires, versterkers en effecten.
Paul Belgrado - zie foto hierboven - had drie vergelijkbare bassen meegenomen in 30, 32, en 34 inch, om de verschillen eens goed te voelen en horen.
Natuurlijk waren wij ook met een stand aanwezig en zowel Maarten Plukker en Chris waren in het wild aan te spreken.
Ondertussen waren er elf masterclasses en zes workshops. Voor bas kon je terecht bij Ivo Severijns, Doug Wimbish, Levi Vis en dan was er de volgeboekte workshop Het Bas Orkest met Timothy Dunn.
Ivo Severijns
Jack Pisters - Music Matrix - ging met Ivo Severijns in gesprek over virtuositeit, maar eigenlijk kwam er van alles aan bod. De benadering van een song bijvoorbeeld: wanneer is het lekker lui en wanneer zit je er echt naast? Ivo had enkele voorbeelden meegenomen om dit soort zaken te benadrukken. Met een vroege en een moderne opname van Pino Palladino liet hij horen hoe de Welshman zich heeft ontwikkeld. Bij Paul Young speelde hij nog vrij berekenend en voorspelbaar, terwijl het bij d'Angelo heerlijk los is. Ivo is een groot fan van Pino, maar hij vindt ook dat hij totaal niet op zijn plek was bij The Who.
Met een liveopname van Erykah Badu laat Ivo horen hoe lui de ritmesectie speelt, dat Erkykah daar nog eens achteraan lijkt te hobbelen, maar dat het ergens inzakt. Gevoel is alles! Daarna speelt hij op zijn oude Jazz wat partijen mee. Wanneer pak je het brugelement, wanneer het halselement en hoe sla je aan? Ivo houdt er van om in de rock bewust wat slordiger te spelen. Ivo vertelt ook niet vaak partijen uit te zoeken, maar hij luistert wel enorm veel muziek uit diverse genres.
Levi Vis
Levi Vis zat in Dawn Brothers, is bezig met een soloalbum met vrijwel alleen bas en hij is 'de vijfde Beatle' van het trio DeWolff. Hij speelt live vaak met ze mee en de band nam hem mee naar de befaamde Muscle Shoals- en Fame-studio's voor de opnames van het album Muscle Shoals dat vorig jaar uitkwam. In gesprek met De Bassist-hoofdredacteur Chris Dekker ging het daar natuurlijk ook even over, maar de nadruk lag op componeren op bas. In De Bassist zijn regelmatig bassisten aan het woord die songs schrijven... ...op piano of gitaar. Een bas lijkt zich er gewoon minder voor te lenen. Levi maakt daar meteen een grap over. Hij slaat een F aan en zegt: "F majeur." Daarna slaat hij dezelfde F aan."F mineur," vervolgt hij droog.
Daarna laat hij horen hoe hij componeert op bas. Dat kan met loopjes, met akkoorde, soms gewoon zoekend over de snaren. Vaak zingt of neuriet hij een melodie of zanglijn, waarop hij zijn baspartij baseert of die hij met een baspartij probeert te versterken. Tijdens de workshop komen er vele tips en tricks voorbij en we hopen én denken dat de toehoorders op een andere manier naar hun bas gaan kijken: als songwriters-tool.
Doug Wimbish
De vaste lezer van De Bassist weet inmiddels dat Doug meer is dan Living Colour. Tweede helft jaren zeventig was hij een van de hiphoppioniers. Na de beurs is er een concert van Living Colour en we hebben Doug gestrikt voor een workshop.
Door de opbouw van de gehele backline van de band begint de workshop was later, maar het bleek het wachten meer dan waard. Doug is een geboren entertainer. Hij laat zien wat ie kan en zijn enorme pedalboard komt aan bod. Doug vertelt dat hij al sinds 1974 bassist is en het mag inmiddels geen geheim meer zijn dat hij een van de grondleggers van de hiphop is. Hij begon als huisbassist (als dat een goed woord is) bij SugarHill Records waar ook Sugarhill Gang is ontstaan. Zo heeft hij veel tracks ingespeeld voor Grandmaster Flash en was hij zelfs bijna de nieuwe bassist van The Rolling Stones geworden. Met veel geintjes slapt, popt en rockt hij zich door de inspirerende workshop.
Tussen de geschiedenislessen door speelt Doug nog bas en is hij zelf geen onverdienstelijke zanger. Er gaat een scala aan effecten, loops en octavers aan waarin Wimbish bijna als een Jimi Hendrix staat te soleren. Zelfs met een flesje tabasco is hij zeer muzikaal.
Een andere leuke anekdote was een sessie met Annie Lennox. Zij mocht zijn wah-pedaal indrukken en vond dat het op haar plaat moest komen. De producers was er niet zo wild van maar Annie zette door en het nummer werd toch uitgebracht.
Een mooie quote van Doug om mee af te sluiten: "You gotta walk to your instrument every day, your instrument won't come to you!"
Dank je wel!
We kunnen terugkijken op een mooie en goedbezochte dag met volgens de standhouders zeer goede en geïnteresseerde bezoekers. Dank je wel voor je komst! Onze speciale dank gaat uit naar de fantastische mensen van Muziekgebouw Eindhoven, die deze ingewikkelde operatie uitmuntend hebben begeleid.
Een verslag over de masterclasses en workshops van de gitaristen vind je op Gitarist.nl.