NAMM-verslag - Dag 3

Met mevrouw Fender, Rex Brown, Lakland, Blackstar en meer

Merknieuws 28-01-2018 04:01

Blackstar heeft basversterkers! Dat is nieuws. We liepen diverse mensen tegen het lijf en we zagen mooie spullen. Wie en wat? Dat lees je hieronder.

Terwijl we in de hotelkamer aan dit dagverslag werken, speelt Melissa Etheridge op het buitenpodium, naast het hotel. Dat is weer eens wat anders dan Radio2 tijdens werk!

We beginnen met groot nieuws. Blackstar werd zo'n tien jaar geleden opgericht door een groep oud-Marshall-mensen. In een relatief korte tijd werd het merk een grote speler op de markt van gitaarversterkers en zeker in thuisland Engeland worden de amps zeer goed verkocht. Er waren al een paar mini-basversterkers voor thuis, maar nu komen de Britten met een hele lijn van combo's en voorlopig één baskast. De combo's gaan van 30w naar 500W, dus van thuis tot grote podia. Natuurlijk komen we terug op de specs van de serie. Hieronder zie je alvast wat foto's.




Foto's: Blackstar komt met bascombo's en deze zouden nog wel eens populair kunnen worden.

Op basfeestjes is Rex Brown van Pantera altijd onze vaste metgezel voor een drankje en sterke rockverhalen. Milo Lambers interviewde hem onlangs voor de volgende editie van De Bassist, terwijl wij met hem spraken over zijn nieuwe signature-elementset van Seymour Duncan, die geleverd wordt met een voorversterker, inclusief knoppen/potmeters.


Foto: Rex Brown (boven) en zijn nieuwe elemenset mét bijbehorende knoppenwinkel (onder).



Bij Aguilar zagen twee nieuwtjes die we al hebben aangekondigd. De phaser en de gelimiteerd gebouwde kasten in Dorian Gray - deze baskasten zien er 'in het echt' erg mooi uit.




Bij G&L - het derde merk van Leo Fender - zat een aardige oudere dame. Dit bleek de weduwe van Leo te zijn. Phyllis Fender schreef een boek over haar overleden man en we besloten deze meteen maar aan te schaffen. Phyllis schreef er vervolgens een lieve boodschap in en natuurlijk namen we een foto met haar en haar mede-auteur.

Fender zegt u? Van deze Limited Edition komen er maar een handvol naar Nederland. De bas doet denken aan de 60th Anniversary Precision met extra J-element.


Foto: niet onze beste foto, maar je krijgt een beeld van de bas.

Een bezoek aan de NAMM is leuk, maar het is er de hele dag ontzettend luid, met slappende bassisten, shreddende gitaristen en op alle beschikbare bekkens slaande drummers. Als je een bas inplugt kun je dus nauwelijks horen hoe de bas of versterker klinkt en meestal beperken we ons dus tot een foto en een gesprek met de fabrikant. Zo ook bij Pigtronix. Het merk staat bekend om de maffe pedalen en dit synthpedaal voor onze huidige coverster Bootsy Collins moet wel geweldig en extreem zijn. En hij komt vast een keer voorbij in een test in De Bassist.

Is het een bas of baritongitaar? Het is 30" en van E naar E gestemd, en Gretsch noemt het een bas: de nieuwe signature van Duane Eddy, die hij zelf kwam bespelen. We teasen je nu met deze foto, maar reken maar dat we de echte nog wel even laten zien. Gretsch noemt het dus een bas, maar wij vinden het meer een baritone. Deze zijn echter meestal iets korter en anders gestemd dan bijvoorbeeld een Bass VI.


Foto: bas of baritone? Jij mag het zeggen!

 
Foto: de Almighty Bas Fuzz van Daredevil Pedals was een van de vele nieuwe basfuzzen op de NAMM

Geezer Butler signeerde bij zowel Ashdown als bij Dunlop/MXR. Beide keren was de rij enorm:



Sommige bassen moet je in het echt zien, zoals de Fano JM4. Een prachtige Jazzmaster-achtige bas met Thunderbird-elementen en een lichte, kunstmatige veroudering. Een plaatje. De hals voelt heerlijk, het gewicht is fijn en we zijn zeer benieuwd naar de sound van deze bas, die we niet snel in Nederland zullen tegenkomen.

Van vintage naar ergonomisch en modern. De Zwitser Rolf Spuler ontwierp in de jaren '90 de AFR voor Ibanez. Dit was een lichte, apart klinkende bas met een bijzonder uiterlijk. Deze bas komt onder de naam Affirma weer in productie en Ibanez nam de prototypes mee naar de VS.
Op de Affirma zagen we ook de nieuwe monorail-brug van de Japanners. De kogelvormige brugzadels zijn naar links of rechts te draaien, waardoor je de onderlinge snaarafstand kunt aanpassen. Handig!

Foto's: de Affirma (boven) en de aparte monorails (onder):



Vorig jaar zagen we het prototype al en nu hing de productieversie van de Ibanez Thundercat op de NAMM. Een beestachtig instrument, dat niet echt makkelijk bespeelbaar is, als je een short scale Mustang gewend bent.



De Nederlandse Lakland-importeur vertelde ons dat er wat dure Amerikaanse exemplaren met mooie topjes naar ons land komen

Morgenmiddag - voor ons - verlaten we de beurs en morgenavond - maandagochtend voor jullie - vliegen we via Zürich terug naar Nederland, om maandagavond laat gesloopt in bed te vallen.

Dinsdag zullen we met een vierde en laatste NAMM-verslag komen. Zo kwamen we Bootsy Collins, Billy Sheehan, Bobby Vega en veel meer bassisten tegen, we zagen een nieuw basukelele-merk dat naar Nederland komt, de nieuwe bassen van Yamaha, bijzondere speakerkasten van Genzler, een bijzonder Nederlands elementmerk, dat ook pedalenborden maakt, om maar eens wat te noemen. 

Even geduld dus en tot in Nederland!

zoeken
zoeken