aanmelden
Musicalbassisten - Bassen op Broadway
Over presteren, creativiteit en anonimiteit
De Bassist Plus 18-03-2021 11:54
Als je vier bassisten interviewt over musicals, kan je een heel magazine vullen. In De Basssist 56, april - juni 2021, lees je het item over bassen in Musicals, maar er was veel meer dat we graag met je willen delen. Dat lees je in dit PLUS-artikel.

Tekst: Marco Vlot

De ins en outs van de musicalwereld
met Jan van Olffen, Phara Roomer, Alex Eckhardt en Richard Hammond

Musicals. Voorstellingen waarbij de artiesten op het podium plotseling in zang en dans uitbarsten. Iedere avond - en soms ook ‘s middags - trekken vele duizenden mensen eropuit om in theaters op Broadway, West End, Scheveningen of elders te genieten van The Lion King, Wicked of Miss Saigon. De muziek wordt iedere voorstelling live gespeeld.

Maar wat voor vaardigheden heb je nodig om als muzikant in de musicalwereld te overleven? Hoe hou je het na honderden voorstellingen nog interessant? We vragen het in de Bassist 56, april-juni 2021 aan Jan van Olffen, Phara Roomer, Alex Eckhardt en Richard Hammond, vier bassisten die hun sporen in de musicalwereld ruimschoots hebben verdiend. Hier op De Bassist.nl extra interviewfragmenten en video's!

Jan van Olffen speelt vanaf het begin in Soldaat van Oranje, op dit moment de langstlopende musical van Nederland. Alex Eckhardt werd op Broadway in New York de vaste bassist van The Band’s Visit. Phara Roomer bast in Tina - De Tina Turner Musical, een voorstelling waarbij de drummer en bassist ook op het podium staan en niet alleen achter of backstage. Richard Hammond is en was te horen in Hamilton en Spider-Man: Turn Off the Dark.

Iedere avond presteren
Als je in een musical speelt, kan het gebeuren dat je honderden of misschien zelfs duizenden keren dezelfde voorstelling speelt. ‘En je moet iedere avond een bepaald niveau halen, ongeacht of je ziek, zwak of misselijk bent. Je bent een klein onderdeel van het geheel en je moet iedere avond presteren,’ vertelt Jan. Phara vult aan: ‘Ook al is het voor jou show 150, voor iemand die het voor het eerst ziet, moet het net zo goed zijn als de premiere. Dat is waar mensen voor betalen en waar ze voor komen.’

Voor Richard is precies dat de grote uitdaging van het vak. ‘Je moet je erop toeleggen en begrijpen dat dat jouw werk is, begrijpen hoe belangrijk het is. Voor mij komt het erop neer dat ik dankbaar ben dat ik de kans heb om dit te doen.’ Wat ook meespeelt, is beseffen dat een show niet alleen om jou draait. ‘Hamilton is zo’n grote, belangrijke show. Iedere avond moet iedereen in het theater zijn beste beentje voor zetten. Ik heb het geluk dat ik in een ritmesectie zit met mensen die hetzelfde denken. We hebben consensus over wat we daar doen, waarom we daar zijn en hoe we willen spelen. We doen het voor elkaar en voor onszelf. Als iedereen toegewijd is aan hetzelfde, wil je niet degene zijn die de rest teleurstelt.’

Natuurlijk heeft iedereen manieren om het voor zichzelf interessant te houden. Jan gaat op de vierkante millimeter zitten. ‘Ik weet van de drummer op het moment dat hij zijn eerste klap geeft al hoe zijn pet staat en dat zal andersom ook zo zijn. Dat houdt het spannend en leuk want je probeert elke avond het onderste uit de kan te halen.’ Phara kan vooral genieten van het samenspelen met haar bandgenoten. ‘Ik vind vooral dat de groep het heel leuk maakt. Op een gegeven moment ken je de show wel. Het is nog steeds heel leuk, maar je weet wel wat je moet doen. Dan zijn het vooral de collega’s van de cast en het orkest die het heel leuk maken. We hebben het gewoon heel leuk met elkaar.’

‘Het is zeker een uitdaging om het leuk te houden want je wil geen robot zijn. Vrienden in de band hebben, een kameraadschap, interactie met de cast, dat zijn allemaal dingen om naar uit te kijken,’ vertelt Alex. Ook heeft ze in iedere show momenten waar ze naar uitkijkt. ‘In Book of Mormon was ‘Baptize Me’ een van mijn favoriete nummers om te spelen en keek ik daar iedere avond naar uit. Jouw favoriete momenten in de show hebben is belangrijk om het leuk te houden.’ 
Het artikel gaat door onder de video.



Creativiteit
‘Ik heb het geluk dat ik het grootste deel van mijn tourgigs heb behouden; ik doe optredens in de stad en er zijn sessies die me bezighouden’, vertelt Richard als we vragen hoe hij fris blijft. Ook Jan wisselt Soldaat graag af met andere dingen. Zo speelde hij jaren in Kayak en maakt hij regelmatig uitstapjes naar andere musicals. ‘Even een break om de creativiteit op gang te brengen. Dat is voor jou als muzikant goed, en voor de show waar je op dat moment zit.’ 

Het kan ook zomaar gebeuren dat het spelen in jouw musical en andere dingen door elkaar lopen. Daarbij is het in New York handig dat een hoop locaties dicht bij elkaar liggen, vertelt Alex. ‘Ik speelde met Sara Bareilles op een woensdag bij The Late Show van Stephen Colbert. Die dag waren er ook twee shows van The Band’s Visit. De opnames van Colbert waren ‘s middags en ik had voor de matinee een vervanger geregeld. Daarna hoefde ik maar zeven straten af te leggen om bij het theater te komen om de avondshow te spelen. Dat was een coole dag. Ik zat vol adrenaline.’
Het artikel gaat door onder de video.



Anoniem
Voor het grootste deel van de muzikanten is het spelen in musicals vrij anoniem. Je zit vaak in een orkestbak, onder het podium of zelfs in een aparte ruimte, zoals bij Soldaat van Oranje. Jan vindt dat niet erg. ‘Ik ben niet bezig met herkend worden door het publiek. De erkenning zit ‘m vooral bij collega’s en van MD’s. Dat maakt dit ook anders dan wanneer je op een podium staat met een bandje of een artiest. Daar moet je tegen kunnen. Ik vind dat prettig.’ Ook Richard, die in een van de populairste musicals ter wereld speelt, kan prima leven met de anonimiteit. ‘Ik ben de bassist, ik ben niet op zoek naar herkend worden. Ik vind het leuk om bas te spelen, dat is het.’ En die anonimiteit heeft ook zijn voordelen, vertelt Alex: ‘Als je twee shows op een dag speelt, is het handig als je tussendoor nog wat wil eten. Het kost de acteurs een stuk langer om bij hun maaltijd aan te komen omdat iedereen met hen wil praten.’

Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen. We hebben het al uitgebreid over Tina gehad, waar Phara niet alleen backstage speelt, maar ook regelmatig op het podium te vinden is. Dat betekent dat ze niet alleen op het spelen van de juiste noten moet letten. Alleen de eerste akte is al een marathon, legt ze uit. Wat volgt is een uitgebreide beschrijving van heen en weer rennen, omkleden, andere bassen pakken en weer omkleden. ‘De eerste keer dat we een doorloop deden in het theater, waren de drummer en ik aan het eind van de eerste akte wel een beetje buiten adem.’

Je bestelt De Bassist 56 mét iDeal, Paypal of creditcard en zonder verzendkosten via muziekmagazines.nl