Het zit er weer op. Drie dagen Mannheim voor de Guitar Summit 2024. De Bassist liep er twee van de drie dagen rond en we zagen heel veel moois, we spraken vele interessante mensen, waarbij onze stappenteller smeekte om te stoppen. Hieronder volgt een uitgebreid verslag, waarin we nog lang niet alles kunnen melden.
De Guitar Summit in Mannheim is verplichte kost voor een basmagazine als De Bassist, maar ook voor bassisten is het meer dan de moeite waard om het eens te bezoeken. Zowel voor onze Vlaamse als Nederlandse lezer is de beurs behoorlijk goed bereikbaar. Om de Summit kort te beschrijven is lastig. Het Rosengarten Congrescentrum is groot, goed beloopbaar, maar doordat iedere verdieping totaal anders is, kan het voor een nieuwkomer een doolhof lijken. Doordat de beurs vier verdiepingen bezet, loop je niet de enorme afstanden van hal tot hal zoals bij de NAMM of wijlen de Musikmesse, maar reken maar dat er meer dan genoeg te zien is.
Voor De Bassist was snel lopen er niet bij, want je kan geen meter lopen zonder een bekende te zien. Duitse bassisten die we nog kennen van de Bass Camps, Nederlandse De Bassist-lezers, fabrikanten als Sheldon Dingwall, Dan Gooday van Ashdown, Nik Hüber, en bouwers als Michiel Mozer, Sander de Gier, Nikola Adamovic, Paul Belgrado en Mark Zandveld van The Bace. We zagen winkeliers als Kay van Kay's Guitar Store, Zjon van zijn gelijknamige winkel, Aug Oddens van Rock City in Eindhoven en Coen Bults van The Fellowship Of Acoustic. En dan zijn er nog alle mensen van distributeurs waar we regelmatig mee samenwerken voor tests.
Wie is er niet, zou je bijna zeggen. Met merken als Cort, Taylor, Dingwall, Ibanez, Yamaha, Markbass en Martin zijn er vele groten aanwezig. Het bekende Amerikaanse drietal Gibson, Fender en Rickenbacker ontbreekt echter. Is dat een probleem? Zeker niet. Er is meer dan genoeg te zien van kleine bouwers tot de net genoemde kleine merken.
Baum uit Denemarken maakt prachtige bassen en we willen ze een keer aan de tand voelen. Er is namelijk ook veel interesse uit Nederland. We maakten nog veel meer foto's van boetiekmerken, maar we beperken ons verslag hier tot wat wij het leukste vonden. Anders ben je aan het lezen en kijken tot Mannheim 2025!
Tieftoener is een Duits speakermerk. Om jezelf goed te kunnen horen, bouwden de Tieftoeners een 3x10", waarbij er twee speakers aan de voorkant zitten en een bovenop! Jonas Hellborg - een oude bekende van het blad - dacht dat het beter kon. Hij adviseerde het merk om een oud idee uit de consumentenelektronica te gebruiken: plaats ook een speaker onderop. Zo kwam er een 4x10"! We kwamen Jonas tegen die ons het concept uitlegde. Altijd fijn!
Op onze website maakten we al melding van een nieuwe Hagstrom en dat bericht lees je via deze link. We zagen de Nekromant - in zwart, wit en sunburst - nu in het echt en het is een enorme bas. Qua uiterlijk is het een beetje Gibson RD en op dat model komen we zo nog terug. Voor wie op wil vallen op het podium!
Uw hoofdredacteur houdt van shortscale bassen en van oranje. Markbass maakt een mooie bas die een beetje op een Squier Bronco lijkt en in de juiste kleur. Vindt deze bas zijn weg naar Waarland? Spannend! Yellow Little Bass heet de bas, maar wij vinden hem toch meer verkleurd oranje. Mannen zijn natuurlijk notoir kleurenblind, dus de waarheid zit vast ergens in het midden.
Bij Mayones hingen er weer wat kunststukjes:
Bij Höfner zagen we een nieuw model van koolstofvezel met LEDs, actieve elektronica.. nee natuurlijk niet, maar het is altijd genieten van de Verythins, vioolbassen en natuurlijk de Club. Nieuw in het standaardaanbod is een zwarte Club Bass, die door de vioolafdeling kunstmatig verouderd is. Je houdt er van of niet, maar dat het vakwerk is, staat buiten kijf.
Dat Sander de Gier van Amerikaanse auto’s houdt is geen geheim. Bij De Gier zagen we deze twee fantastische bassen met strepen, die je in de VS terug zag op de Dodge en Chevy Vans van weleer. En soms zelfs op Volkwagenbusjes. De strepen aanbrengen is een enorm werk, volgens Sander, maar wij zijn een beetje verliefd. Ons budget houdt ons helaas tegen.
The Bace – het geesteskind van Mark Zandveld uit Hoorn - krijgt steeds mer populariteit en de bas wordt steeds verfijnder. De Bace is prachtig in deze kleuren met en mooie en herkenbare kop. De bas kreeg dan ook veel aandacht in Mannheim.
Zoek je een Ritter? Dan slaag je eerder in een museum, dan in een baswinkel, want de zeer dure modellen hebben een enorme levertijd en zelfs musea - echt waar - exposeren de modellen.
Op de beurs zie je veel kleine merken, die wellicht niet snel naar Nederland komen. Te veel merken om hier uit te lichten. Uw hoofdredacteur houdt van vintage shortscales - ja, dat zeiden we net ook al - en de Gemini XXX van Red Bird viel daarom in de smaak. En er is meer te vertellen dan je zou verwachten. De Gemini is een vintage ogende offset met een mensuur van 30”. Het heeft een goldfoil element, dat door het merk zelf gebouwd wordt en opvallend is dat het goud door een enkel rond gat in het element te zien is. De versie in Mannheim had drie knoppen. Volume en toon is duidelijk, maar met de derde knop draai je een piëzo in, die in de hals zit. Deze werkt als dummy-coil voor de goldfoil (draai hem een beetje open en je hebt minder kans op brom/ruis) en helemaal open voegt ie een mooi hoog randje toe
Binnenkort gaan we bij Aristides op bezoek. Sinds jaar en dag bouwt het Haarlemse merk de 050, maar de ontwikkelingen op gitaargebied stonden niet stil. Nu de gitaarreeks behoorlijk compleet is, komt het merk met drie nieuwe bassen: een 4-, 5- en 6-snaar, allen met waaierfrets, oftewel fanned frets oftewel multi-scale. Sleep Token en Slipknot testen de bas nu en binnenkort duiken wij er dieper in.
Michiel Mozer kwam met zijn nieuwe bas: de Vulcan IV. En we hadden het net al over die ene '70s Gibson: er zit een hintje RD Bass in, maar het is vooral Mozer. De bas is prachtig gebouwd en je moet hem eigenlijk in handen hebben om alle details goed te zien. Kijk bijvoorbeeld eens naar de inleg in de toets en de custom knoppen. De versie in Mannheim heeft een enkele humbucker en Michiel overweegt een versie met twee stuks. Heeft ie neckdive? Nope, doordat de – lichte - body een flink stuk achter de brug doorloopt, hangt de Vulcan goed in balans.
Ohja, laat je niks wijs maken, want het Amerikaanse Souldier is nog steeeds het tofste bandenmerk, met heel veel new old stock stof:
Natuurlijk liepen we ook veel bassisten tegen het lijf. Lezers, maar ook wat oude bekenden, zoals Dave Swift, Rob van der Loo, Bobby Vega. Dave Swift - op de foto - speelt al sinds jaar en dag bij de band van Jools Holland en er zijn bijna geen artiesten met wie hij niet gespeeld heeft. Van zo ongeveer alle overgebleven Beatles en Stones, tot wat Spice Girls, Adele, Amy Winehouse, Rod Stewart... ....de lijst is eindeloos! Dave is natuurlijk een oude bekende van het magazine, hij speelt op een Adamovic en we spraken hem daar uitgebreid.
Adrian – Ade voor vrienden en hieronder op de foto - Emsley is op en top Brit en sinds jaar en dag de man achter de buizencircuits van Orange. Ade is nooit te beroerd om mailtjes te beantwoorden en dit keer legde hij de vernieuwde AD200 voor ons uit. We schreven er al kort over en dat lees je hier. De vormgeving is wat veranderd en op verzoek van Emsley staat er geen B meer achter AD200. De amp is namelijk ook prima geschikt voor gitaristen. Is dat raar? Nee, een merk als Hiwatt maakt ook geen onderscheid tussen bas- en gitaarmodellen. De Orange heeft nu een clean-schakelaar, die de versterker een breder frequentiespectrum geeft. Een gloednieuwe trafo zorgt voor een verdubbeling van het vermogen bij 30Hz, wat betekent dat je een dikker én cleaner laag hebt. Door een nieuw bias-systeem kun je zowel KT88 als 6550 buizen gebruiken, maar ook een combinatie. En ze hoeven niet per se gematcht te zijn. Adrian vertelde ons dat de versterker daardoor 100 euro duurder is. Op een bedrag van ruim 3000 euro valt dat best mee.
Bernasconi is een tof Duits merk waar we ook eens in moeten duiken. Deze bas was net voor de beurs klaar. Die grote knop is cool en het element is op meerdere manieren te schakelen.
Het Duitse TWS - dat staat voor Tube WorkShop - had een mooie versterkertop mee. Als je een buizenbak zoekt, kom je al snel uit bij de eerder genoemde Orange AD200, de eveneens 200W Hiwatt DR201 en de iconische SVT die nog 100 wat meer is. En dan zijn er nog hele kleintjes. Maar met pakweg 60W buizenkracht kan je eigenlijk alle podia aan, zeker als je een mic voor je speakerkast zet. De BassBoy - een knipoog naar de Bassman - levert tussen de 30W en 60W en hij is geïnspireerd op de Ampeg Fliptop. Door wat mooie vondsten ga je van clean en strak naar rond en warm.
Toen importeur Pieter van TH Music voor het eerst over Stefy-Line vertelde, dacht ik dat hij het over de kunstmatige zoetstof Stevia had. Het is echter een serie zeer sterke, mooie en betaalbare softcases, waar we zeker aandacht aan gaan besteden.
Bacci is al eerder online aan bod gekomen met de houtwormbas. Maar het merk bouwt veel meer prachtige instrumenten. Er is een vijfsnaar op weg naar Amsterdam voor een test!
En dan gingen we nog lamngs Denzo, Vincent, Hiwatt, Cort, Ibanez, Dingwall, Ashdown, Strandberg, Sandberg, Laney, Thomastik-Infeld, Curt Mangan, L'Atelier du Chien, Oopegg met de prachtige Stormbreaker bass, Oliver Lang, het basmerk Richter én het snaren- en bandenmerk Richter, Duesenberg, Jolana, Marleaux, Driftwood en veel, veel meer. Kortom: een bezoek waard!