Marcus Miller in Tiel

Een fantastische workshop met wijze levenslessen

Events 27-06-2019 19:26

Op woensdag toog half basspelend Nederland naar Tiel om in Podium Zinder Marcus Miller te aanschouwen. Na een prachtige workshop was er alle tijd om een handtekening en een foto te scoren of om op de aanwezige bassen en versterkers te spelen. Een prachtig evenement dat zeker opvolging verdient.

Tekst: Chris Dekker

In Zinder in Tiel organiseerde The Music Alliance, in samenwerking met De Bassist, een prachtige workshopavond voor een publiek van driehonderd mensen. En met mensen bedoelen we hier uitsluitend het soort dat voor de lage tonen in een band zorgt. Er waren niet alleen de clinics, maar The Music Alliance – TMA - had een mooie collectie Sire-bassen en GR-versterkers meegenomen, terwijl ze collega Voerman Amersfoort hadden uitgenodigd om aanwezig te zijn met een reeks Markbass-versterkers. Sire-bassen hebben natuurlijk het onderschrift 'By Marcus Miller', terwijl het Italiaanse Markbass zijn signature-tops bouwt. Paul Sips van Paul's Bass Matters heeft 's middags nog een vers setje signature Dunlop-snaren op de Sire van Marcus gezet en ook hij was aanwezig met setjes Dunlops.



De avond werd met veel spektakel geopend door de Italiaan Alex Lofoco en onze eigen Remco Hendriks. De heren knalden in een half uur meer noten uit hun bas dan menig bassist in zijn of haar hele carrière. Remco legde uit hoe ze samen de partijen verdelen met lange en korte noten, ritme en melodie, en hoe ze hun stijlen combineren. Alex legde ons daarna uit hoe hij met een op en neer gaande beweging van zijn duim en gebruik makend van twee vingers eigenlijk vier noten produceert, waar je er normaal eentje speelt. Met een flinke dosis humor maakte Alex meteen even reclame voor zijn lesmethode, die we in De Bassist #48 hebben besproken. Tussendoor gingen de heren los, met wat Primus-vibes, perfect begeleid door topdrummer Cyril Directie. Dat Remco en Alex de duidelijke eindroffels soms mistten, was alleen maar charmant. Na het indrukwekkende basgeweld was er voldoende tijd om met een verfrissend drankje de meningen van collega-bassisten te polsen.


Video: Alex en Remco spaarden hun bassen niet.

Elke dag weekeinde
Na deze korte pauze kwam de meester het podium op, met natuurlijk een Sire en een signature Markbass-top. Na een prachtig melodieus stuk was het tijd voor vragen. Een er van is hoe de inmiddels 60-jarige Miller zijn conditie op peil houdt. Voor een stil publiek vertelde Marcus dat hij graag met jazzmuziek op zijn koptelefoon in de gewichten hangt en dat hij dat elke dag probeert te doen.
'Je kent dat wel: door de weeks probeer je gezond te leven, maar in het weekeinde zondig je een beetje, met te weinig beweging en te lekker eten. Voor muzikanten is het elke dag weekeinde. Overal waar je komt staat een heerlijke maaltijd klaar, dus je moet echt opletten. Behalve als ik echt heel moe ben, doe ik elke dag aan sport.'

Daarna waarschuwde hij voor andere genotsmiddelen.
'Ik was altijd de jongste in de band en de gasten met wie ik samen speelde, waren ruim tien jaar ouder en van de Woodstock-generatie. Je kent het wel. Die gasten probeerden alle verdovende middelen uit en om me heen had ik verslaafden, zieke mensen en echt stervende mensen. Niet alleen waarschuwden ze me voor drugs, maar ik zag met eigen ogen wat het aanrichtte.'


Video: Een jam van de meester.

Marcus speelde weer een stuk, waarbij opviel hoe goed Cyril en Marcus locken. Accenten vielen precies op zijn plek en elk einde van een jam was spot-on en strak. Alsof de heren al jaren samen spelen.
Van een bassende dame uit het publiek kwam er een vraag over zijn melodieuze solo's, die eerder aan zangpartijen doen denken dan aan typische bassolo's.
Marcus: 'Als je zingt of een blaasinstrument bespeelt, moet je af en toe even ademhalen en dat geeft rust. Bij een piano, gitaar of bas kun je altijd door blijven spelen, maar dat wil niet zeggen dat dat ook moet. Ik benader sololijnen dus meer als zanglijnen, met adempauzes. Vaak speel ik ook een vraag en een antwoord.'

Miller vertelde ondertussen over de verschillende stijlen van diverse bekende blazers, waarbij zijn voorkeur uitgaat naar partijen met veel rust. Ook liet hij diverse stukjes 'vraag en antwoord' horen. Daarbij drukte hij ons nog eens op het hart dat het zijn voorkeur is en niet de waarheid.
'Er was nog iets wat me opviel. Denk eens aan gitaarsolo's. Wat hebben die allemaal gemeen? Juist, er zit een baslijn onder! Maar als wij bassisten gaan soleren is er geen baslijn meer. Ik probeer dus tijdens een solo ook een vast ritme te spelen. Dus eigenlijk een baslijn en een solo.'
Wederom volgen er voorbeelden.


Video: Marcus over zijn liefde voor bas.

Slaapkamer
Marcus had nog een tip voor als je verder wilt komen dan je slaapkamer.
'Geef toe: als we opnemen, zoeken we altijd in een nummer waarin we even willen laten zien wat we kunnen. Ruimte voor een bijzonder riffje of lickje, nietwaar?'
Bijna alle handen van de driehonderd aanwezigen gingen omhoog.
'Dat is vaak te veel. Ik probeer altijd in dienst van een nummer te spelen en als je dat goed doet wordt je steeds opnieuw gevraagd. En af en toe is er wel dat nummer, waarin je even los kan gaan. Dus hoe meer je in dienst staat van een nummer, hoe meer je kan opnemen en hoe meer van die kansjes er voorbij komen.'

Over de juiste partijen spelen had hij nog een mooi voorbeeld.
'Als een drummer in een studio komt, dan luistert hij meestal even naar het nummer en halverwege komen de stokken al te voorschijn: “Ik heb het wel gehoord, laten we snel gaan opnemen.” Ik zat ooit in de studio met Steve Gadd en hij luisterde het hele nummer af en daarna nog een keer. Hij vroeg om een kopje koffie en terwijl het nummer op de achtergrond nog een paar keer voorbijkwam, hadden we het over dagelijkse dingen als sportwedstrijden ofzo. Na een half uur zei Steve: “Laten we het doen.” En wat denk je? Hij drumde het in één keer perfect in. Hij had het nummer op zich in laten werken, er naar geluisterd, zoals het publiek luistert en het was in een keer goed! We deden nog een take voor de zekerheid, maar het was niet nodig.'
Er volgen meer anekdotes over drummers met te veel toms en bekkens en terug gaan naar de essentie. Tips die voor alle muzikanten interessant en leerzaam zijn.


Video: Marcus op dreef.

Er volgde nog een verhaal over een ontmoeting met Jaco Pastorius.
'Ik zat in hetzelfde hotel als Jaco en hij belde mijn kamer. “Kom naar boven, neem je bas mee en dan krijg je een les.“ Gespannen liep ik naar boven en even later stond ik voor mijn held. Hij vroeg of ik wat wilde spelen. Ik had iets Jaco-achtigs kunnen spelen, maar hoe stom is het om dat voor hem te doen. In plaats van het typisch dromerige, speelde ik een felle partij, zoals ik dat doe. Het was even stil en Jaco zei alleen: “Dat kan ik ook. Maar ik doe het niet.” Ik dacht toen: Hij heeft zijn sound, ik heb mijn sound. Er is plek voor ons beide.'

Harder!
De verhalen van Marcus zijn zo kalm en rustgevend dat de meester na afloop een relatief zacht applaus kreeg. Niet uit disrespect, maar puur vanwege de rust in de zaal en de wijze woorden die nog op ons inwerken. Cyril Directie schreeuwde ons wakker: 'Marcus Miller jongens! Harder!' De zaal ging terecht los.



De uren erna werden er in Tiel bassen en versterkers geprobeerd, er werd gepraat over instrumenten, snaren en andere basgerelateerde zaken, terwijl bassisten in een lange rij rustig afwachten tot ze aan de beurt waren voor een foto of handtekening van de man met de zwarte, platte hoed. De avond was een groot succes en we gaan er vanuit dat TMA en De Bassist vaker de krachten bundelen. Tot de volgende keer dus!

De websites van onze partners:

The Music Alliance
Voerman Amersfoort
Paul's Bass Matters
Marcus Miller
Sire by Marcus Miller
GR Bass
Markbass
Dunlop/MXR


Video: en wat muziek toe! 

 

zoeken
zoeken