
In De Bassist 75 lees je een uitgebreid interview met Stefan Stenberg, de bassist van Soen. Na jaren afwezigheid keerde hij terug op het vertrouwde nest en we spraken hem in De Boerderij in Zoetermeer. In dit extra web-artikel lees je nog een stuk interview met Stefan.
Dit is een extra webitem naar aanleiding van een artikel in De Bassist 75, januari - maart 2026. Je kunt deze editie zonder verzendkosten bestellen in onze webshop muziekmagazines.nl.
Tekst: Kees Harrison | Foto's: Linda Florin
In de gedrukte editie van De Bassist gaat Stefan uitgebreid in op zijn vertrek en terugkeer bij Soen, het nieuwe album en zijn verleden - en toekomst? - op contrabas. Kees sprak Stefan zeer uitgebreid en hieronder gaat hij onder meer in iop zijn bijzondere speltechnieken.
In-ears
De laatste paar keer dat ik Soen live heb gezien, viel het me op dat de band geen versterkers meer op het podium heeft staan. Hebben jullie nu alles op in-ear monitors?
'Ja. Het enige wat ik meeneem op reis is een kleine tas met daarin een heel pedaalbord. Het is super simpel.'
Hét geluid
Je noemde in De Bassist 75 het album Lykaia, dat in 2017 werd uitgebracht. Ik heb dit altijd beschouwd als het album waarop Soen echt hun stijl en geluid heeft gevonden. Vind je dat een juiste beoordeling en, zo ja, wat maakte Lykaia dan zo samenhangend en definitief?
'Ik denk eigenlijk dat Lykaia een beetje een uitzondering is in vergelijking met de rest van Soens back catalogue. Marcus Jidell, die destijds gitaar speelde in de band, heeft het geproduceerd, dus het draagt sterk zijn stempel. Hij is nogal old school in zijn aanpak, dus het klinkt een beetje retro en vies.'
'Ik vind het geluid op Lykaia erg mooi. Ik vind dat we een heel cool basgeluid hebben gekregen en de hele sfeer van het album is erg mooi, maar het was een beetje een afwijking – het valt op. Terwijl Tellurian een logische voortzetting was van Cognitive, sloeg Lykaia een meer analoge richting in. Tegen de tijd dat we Lotus gingen opnemen, was Marcus vertrokken, dus op dat album zijn we teruggekeerd naar een modernere productie.'
Tijdens je pauze bij Soen bracht de band de eerder genoemde twee albums Imperial en Memorial uit, met Oleksii ‘Zlatoyar’ Kobel op bas. Hoe verhoudt die albums zich volgens jou tot het eerdere werk van Soen, en hoe benader je het spelen van Oleksii's baspartijen?
'Ik ben dol op die albums. Ze tillen de moderne aspecten van het geluid van de band naar een nog hoger niveau. Ze wijken niet per se af van het progressieve, maar omarmen misschien iets meer metal. Ze zijn iets rechtlijniger, waardoor de muziek toegankelijker is. Het was geen bewuste poging om toegankelijker te zijn; Martin luistert naar veel verschillende muziek, dus zijn composities zijn de afgelopen jaren gewoon een bepaalde richting ingeslagen.'
Speltechniek
'Wat betreft de partijen van Zlatoyar: vroeger waren de nummers melodisch complexer, dus uitdagender voor de linkerhand. Nu zijn ze echter ritmisch complexer, dus uitdagender voor de rechterhand. Er zijn bijvoorbeeld veel snelle dubbele basdrum-patronen die we vroeger niet hadden en die de basgitaar volgt. Daardoor heb ik veel tijd moeten besteden aan het oefenen van mijn rechterhandtechniek. Oscillation, van Cognitive, is waarschijnlijk de enige echte door dubbele basdrum gedreven hoofdriff op een van de eerste vier albums van de band.'
Dus dit soort snelle picking was iets wat je nog niet in je arsenaal had?
'Nee, niet echt.'
Hoe doe je dat dan, die dubbele basdrum-patronen waar je het over had?
'Ik gebruik vooral drievingerige picking. Op sommige nummers van Memorial gebruikte Zlatoyar dubbele duimtechniek, maar die techniek heb ik nog nooit geprobeerd. Voor die partijen gebruik ik vier vingers. Het blijft soms een uitdaging, dus ik moet wel opwarmen! [Lacht.]'
'Het proces lijkt eigenlijk veel op toen ik voor het eerst bas begon te spelen in Soen. In die tijd was mijn belangrijkste instrument de contrabas. Ik speelde helemaal niet veel elektrische bas, dus terwijl ik de nummers leerde, moest ik ook de technieken leren die ik nodig had om ze te kunnen spelen.'
'In oktober 2024 vroeg Martin me of ik in februari 2025 een Zuid-Amerikaanse tournee kon doen, dus ik heb letterlijk de hele maanden november, december en januari geoefend.'
To tap or...
We hebben het al gehad over drie- en viervingerig aanslaan, maar dat zijn zeker niet de enige technieken die je in Soen gebruikt. Naast fingerstyle heb ik ook iets gehoord wat klinkt als slap en pop, akkoorden en double stops. Heb ik nog iets gemist?
'Er is een deel in Pluton, op Tellurian, waar ik tapping gebruik, wat voortkomt uit mijn Primus-invloeden. Ik vermijd tapping nu meestal, maar ik moet het natuurlijk nog steeds doen als we dat specifieke nummer live spelen. Het kan ook handig zijn als je een deel onderaan de hals speelt en je een noot helemaal bovenaan moet raken.'
'Voor de rest doe ik wat slapping, maar meer ‘rauwe’ slapping dan funky slapping, en ook tweevingerig tokkelen. Op het nieuwe album [Reliance – verschijnt op 16 januari 2026] gebruik ik mijn duim bij de ballads, met wat subtiele palm muting, zoals Sting dat doet.'