John Patitucci

Exclusief over zijn spullen - een extra interview bij De Bassist 73

De Bassist Plus 17-06-2025 13:39

John Patitucci is in De Bassist 73 aan het woord. Het grootste gedeelte van het interview lees je in het magazine, maar Remus sprak hem ook over zijn spullen en dat lees je hier. Natuurlijk is dit extra artikel meteen de soundtrack bij het magazine met video's en zijn nieuwste album.

Dit is een extra webitem naar aanleiding van een artikel in De Bassist 73, juli - september 2025. Je kunt deze editie zonder verzendkosten bestellen in onze webshop muziekmagazines.nl.

Remus Aussen sprak John Patitucci en het resultaat was een mooi en lang interview, dat te lezen is in De Bassist 73. Een magazine heeft een beperkt aantal pagina's, dus we hebben nog een exclusief stukje interview vooor je. Tussendoor vind je de in het magazine genoemde video's. 

De Spullen
Op een foto is te zien dat Patitucci linkshandig schrijft. Nooit de Jimmy Haslip-flip (linkshandig op een rechtshandige bas spelen) overwogen? 
‘Nee hoor, de enige linkshandige muzikanten die we in ‘69 kenden waren Jimi Hendrix en Paul McCartney. En mijn eerste basgitaar was een standaard $ 10,- rechtshandige Telstar, van warenhuis Sears. Ik startte rechtshandig, en dat is zo gebleven. Is maar goed ook, want het was lastig geworden op contrabas.’

 Op John’s website staan vanzelfsprekend de instrumenten en apparatuur die hij gebruikt. Niet op de website: voor de live versterking van zijn contrabas gebruikt Patitucci hypercardoïd microfoons van Schoeps, plus de Lifeline pickup van David Gage.
‘Ik mix de microfoons in een Grace Design Felix 2 preamp, en die gaat ook in mijn versterker, zodat ik een behoorlijk natuurlijk geluid heb. Nee, geen feedback. Ik gebruik eigenlijk nauwelijks pickup, maar - ik ben dan ook verwend, met Brian Blade als drummer. ‘

 

De zessnarige rode signature TRB-basgitaar van Yamaha die Patitucci al decennialang gebruikte is onlangs vervangen door een butterscotch versie. Die is op het nieuwe album gebruikt, en er zijn een half- en een semi-akoestisch exemplaar gesignaleerd die niet op de markt komen, wat overigens best jammer is.
‘Ik zag jarenlang, op de achterkant van Bass Player Magazine dat toen nog bestond, een prachtig instrument van D’Angelico. Het leek op de gitaar van Wes Montgomery, één van mijn helden… Toen heeft Yamaha deze instrumenten voor me gebouwd. Maar ze komen niet op de markt, dat zou teveel marketing vergen. Er zitten Aguilar preamps en pickups op. Ze zijn geweldig. Alleen een beetje zwaar.’



Is de Yamaha Electric Upright nooit aan hem aangeboden?
‘Ja, die haat ik. Alle EUB’s, trouwens. Speel ik liever op een elektrische basgitaar, en dan met plezier. Al heb ik wel een oude Ampeg Baby Bass, die bas is op zich bruikbaar voor bepaalde Cubaanse muziek, maar ik ben er eigenlijk nooit aan toe gekomen er wat mee te doen. In Europa gebruik ik al jaren een Pöllmann, met een verwijderbare hals, die heeft David Gage ooit geprepareerd. Die mag eigenlijk altijd mee. In de VS zelf heb ik best een goede relatie met United Airlines, ze berekenen me eigenlijk zelden iets. Dat helpt.’
En we blijven hopen op die twee Yamaha-semi’s.









zoeken
zoeken