NAMM-verslag - Dag 1

Met Fender, Ampeg, Eden, Gretsch en Rickenbacker

Merknieuws 25-01-2018 04:01

Op de eerste dag van de NAMM zagen we meteen veel nieuws. Ampeg bracht twee nieuwe pedalen mee naar Anaheim, Fender de al door ons genoemde American Original Series en Rickenbacker nam een nieuwe vijfsnarige bas mee, die behoorlijk anders is dan we dachten!

Laten we alfabetisch met Ampeg beginnen. We wisten dat er nieuws zou komen, maar niet wat. Op versterkergebied zit alles wel goed bij deze Amerikanen, de laatste jaren kwamen er al wat pedalen voor bassisten uit en nu kwam het merk met twee nieuwe pedalen naar de NAMM-show.
De Liquifier is een analoge chorus met een dubbel choruscircuit voor een zeer rijke chorus voor zowel bas als gitaar. Vol open komen er behoorlijk extreme sounds uit!
De Opto Comp is een analoge, optische compressor.


Foto: de Ampeg Liquifier


Foto: en de Ampeg Opto Comp

Tussendoor zagen we deze Eden. Dit merk, wat tegenwoordig in handen van Marshall is, maakt uitsluitend basversterkers, dus we waren meteen razendbenieuwd naar deze retro-ogende kofferversterker. En inderdaad: het is een versterker voor viersnarige spelers. Ukelelespelers welteverstaan. Blij met een dooie mus gingen we verder naar Fender.


Foto: de Eden uke-versterker. Misschien klinkt 'ie wel heel lekker met pakweg een oude Danelectro-bas?

Bij Fender zagen we misschien wel honderd bijzondere Custom Shop-creaties, maar dat waren vooral gitaren. Er zat gelukkig een enkele bas bij en we vergaapten ons toch aan alle bijzondere kleuren en afwerkingen van de zessnarige broers. De meest opvallende lieten we al op facebook zien: een instrument met te veel halzen waarin we een mandoline, een Jazz, een P, een Bass VI en bijna alle bekende Fender-gitaren ontdekten. Een leuk grapje van de heren en dames van de Custom Shop!




Foto's: enkele Fender Custom Shop-bassen én het negenkoppige monster

Bij Fender zagen we ook de nieuwe Fender American Original Series. In de drukte is het lastig om een beeld te vormen, maar onze tester Jurren Mekking heeft er ondertussen al een thuis in Amsterdam ontvangen. Zoals we al eerder hebben gemeld is deze serie de vervanger van de American Vintage Series. De bassen zijn ietsje goedkoper dan de voorgangers en nu niet meer genoemd naar een bepaald jaartal, maar naar een periode. Fender levert de '50s en '60s P en de '60s en '70s Jazz.
Helaas was de Justin Meldal-Johnsen Mustang nergens te bekennen.


Foto: de '50s P uit de American Original Series

 
Foto: en de '70s Jazz

Da ya think I'm sexy?
Phil Chen speelde tientallen hits in met zijn oude Fender. Hij haalde hem net even uit zijn tas toen we langsliepen. Een mooi stukje historie!


Foto: Phil met zijn opvallende gouden Fender met spiegelslagplaat. Een echte hitmachine.

Van Fender liepen we naar buurman Gretsch. Meestal zeggen we dat Gretsch van Fender is, dat denken de meeste mensen ook, maar niets is minder waar. De merknaam van Gretsch Guitars & Drums is nog altijd in handen van de familie Gretsch. Fred Gretsch III werkt samen met Fender aan de productontwikkeling en Fender zorgt voor bouw, distributie en marketing. En wie liepen we tegen het lijf? Je raadt het al: Fred Gretsch III.


Foto: Fred Gretsch III met uw hoofdredacteur, die een Tom Petersson-bas vasthoudt.

Bij Gretsch zagen we ook de nieuwe kleuren voor de Junior Jet Bass. Het doorschijnend rode doet denken aan de bekende Cherry Red van Gibson, terwijl de legergroene een beetje raar is, maar toch stiekem eigenlijk wel lekker.


Foto: de Junior Jet Bass in de aparte, groene kleur

Dan Rickenbacker. Het nieuws was allemaal wat vaag en opeens was daar de foto van een kop met vijf stemmechanieken. Er is inderdaad een nieuwe vijfsnarige bas: de 4003S/5, waarbij de S aangeeft dat body en hals ongebonden zijn. Vroeger priegelde het merk de vijf snaren op dezelfde hals als een viersnaar, waardoor de snaarafstand aan de krappe kant was. De huidige hals is iets breder, 46,8mm, en de bas heeft een Schaller 3D-brug, in plaats van de oude, omgebouwde viersnarige brug.
En dan de elementen... ...we gokken dat deze veel besproken zullen worden in Rickenbackerland. Het zijn enkelspoelselementen, waarbij de staafmagneet in een v-vorm zit met meer magneet onder de dikste snaren voor meer bas. De elementplaatsing is iets anders: na diverse prototypes bleek de uiteindelijke het meest veelzijdig. De Bassist was al vroeg op de Rickenbacker-booth, waar we Ben Hall troffen. Hij is de zoon van Rickenbackerbaas John Hall en hij liet ons de bas versterkt spelen en hij fungeerde als fotograaf. We waren daarmee de eerste bespeler buiten de Rickenbacker-mensen. Een waar primeurtje dus! Hoe het klinkt? Echt als een Ric!
Matzwart is nu een standaard leverbare kleur voor alle Rickenbacker 4003-bassen.




Foto's: de nieuwe vijfsnaar van Rickenbacker is even wennen. De speelhouding ook.

Geen zon meer voor ons, maar bikkelen in de enorme hallen. Morgen zijn we dus gewoon weer bij je terug met veel meer NAMM-nieuws. Houd de website en facebook dus in de gaten. Ondertussen zijn we ook bezig met het magazine, want we verlieten de beurs naast met het boek over 30 jaar EBS, ook met twee testpedalen. De MXR Sub Octave Bass Fuzz en de splinternieuwe Pork & Pickle van Way Huge, waarover je enkele dagen geleden al kon lezen.

Chris Dekker

zoeken
zoeken