aanmelden
Rick Barrio Dill's Soul Top5
Vintage Trouble-bassist als souldocent
De Bassist + 21-09-2016 09:09
Voor De Bassist #38 spraken we met Rick Barrio Dill van Vintage Trouble. De band maakt een mix van stevige southern rock en vintage soul, maar waardoor worden ze zelf eigenlijk geïnspireerd?

In De Bassist #38, oktober – december 2016, vertelt Rick Barrio Dill van Vintage Trouble over zijn liefde voor soul en funk. Speciaal voor De Bassist stelde hij een Top 5 samen:

 

1 - Midnight Train To Georgia – Gladys Knight & the Pips.

Rick: 'Een van de beste baslijnen ooit.'

 

 

 

2 - I Was Made To Love her – Stevie Wonder.

 

 

 

3 – Thank You (Falettinme Be Mice Elf Agin) – Sly & The Family Stone.
Rick: 'Sly & The Family Stone was mijn eerste grote muziekliefde. Ik hield van de diepe stem en het dansen van bassist Larry Graham en natuurlijk haalde hij alles uit zijn bas! Door Larry ben ik gaan bassen, maar ook gaan dansen. Niet iedereen is Ty Taylor en ik dans nogal raar, haha! Larry ook, en door hem durfde ik als blanke te gaan dansen. Dus dank je dat je mezelf laat zijn!'

 

 

 

4 – Earthquake – Graham Central Station

Rick: 'Na Sly & The Family Stone kwam Graham Central Station. Op dit nummer is Larry gewoon de Hendrix van de bas.'

5 – I Love You More Than You'll Ever Know (Live) – Donny Hathaway

Rick: 'Op dit nummer hoor je mijn andere grote held, Willie Weeks. Vergeet de studio-versies, maar koop het live-album The Songs For You, Live. Dit is tijdens vier optredens in The Bitter End in New York en The Troubadour in LA opgenomen en het is de plaat die ik mee zou nemen naar een onbewoond eiland. Elke baslijn klopt en ik kan gewoon niet zonder deze plaat. Donnie en Ty zijn mijn favoriete zangers en Donnie is gewoon de Mount Everest. Beter kan niet. I Love You More Than You'll Ever Know is op de plaat al langzaam, maar live nog langzamer. Zo langzaam kan bijna niet, de 'pocket' is enorm en toch blijft de band er superstrak in. En dan Donny die live zo goed was, Je voelt zijn pijn en je voelt het publiek.'

 

 

'Naast deze Top5, een beetje in willekeurige volgorde, wil ik het nog even over Prince hebben. Zeker de eerste tien jaar is alle bas van hem en iedere baslijn is zo goed! Luister eens naar Lady Cab Driver. 1999 is een 'master class' in strakheid. Het was 1993, hij had dus geen ProTools om alles recht te zetten. Het is een drummachine die een kick- en een snare-sound maakt, daarover drumt hij met iedere acht maten een andere fill, die iedere keer de beste is die je ooit zult horen. En dan due superstrakke bas. Hij gebruikt een beetje de op- en neer manier met zijn duim, a la Larry Graham. Victor Wooten doet dat ook. Hij mute de noten heel subtiel en de combinatie van hard gespeelde noten en ghost notes is geweldig! Luister dat eens met je koptelefoon. Prince is mijn favoriete muzikant. Alleen The Beatles komen in de buurt, maar dat waren er, met producer George Martin meegeteld, vijf! Prince doet alles alleen en hij speele van reggae tot jazz en van hardrock tot funk.The Beatles hoor je geen reggae spelen. Ik denk dat mensen hem ooit gaan bestuderen, zoals ze nu Beethoven of Bach bestuderen.'

 

Hoe kom ik aan deze editie van De Bassist met het artikel over Brian Ray? 


Deze editie van De Bassist is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot 14 december 2016.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,50 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 14,50. Dan krijg je maar liefst drie edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier

Klik hier om al onze aanbiedingen te zien.