Het was een mooie NAMM. We bezochten Kyuss-bassist Scott Reeder op een zonnige dag op zijn ranch, we zagen vele vintage bassen bij Guitar Center en Sam Ash in Hollywood, we stonden achter de gokkast in de Rainbow, waar de slijtplekken van Lemmy's laarzen in het vloerkleed stonden en we zagen Entombed in de Roxy, waar onze Herman Brood ooit speelde. Daarna vier uitputtende dagen NAMM, met veel bekenden en nieuwtjes en nu gaan we weer terug naar Nederland. Mocht je het je nog afvragen: Nee, we kijken niet uit naar de vrieskou.
John Page
Zoals we al eerder meldden, bestaat Fender's Custom Shop 30 jaar. Een van de oprichters van deze zeer succesvolle afdeling is er niet meer bij. John Page startte namelijk zijn eigen merk, onder zijn eigen naam. Tot nog toe waren er alleen Strat- en Tele-achtige modellen, maar nu is er ook een bas. De Nikki Bass Custom valt op door zijn goudkleurige aluminium slagplaat en zijn eigen smoel. De passieve bas is 32" en heeft een Garry Beers Mojotone Quad-element. En dat element is briljant. Waarom heeft niemand dat eerder bedacht? De Quad bestaat uit twee Jazz-elementen. Met een draaiknop kies je voor de voorste spoel, de achterste spoel of beide samen als humbucker. Dan heb je nog twee extra standen: Beide J-spoelen zijn in een linker- en rechterdeel te schakelen, dus je kunt ook kiezen voor een split-P of een omgedraaide split-P. Bij de eerste zit het voorste gedeelte onder de E- en A-snaar en het achterste gedeelte onder D en G. In het tweede geval is dat andersom.
Foto: De fijn-lichte John Page heeft een eigen smoel
Tech21
Bij het New Yorkse Tech21 zagen we een preamp, oftewel voorversterker, die qua toon en drive samen met en voor Geddy Lee is ontworpen. Het lichtblauwe ding klinkt prachtig en heeft een tekening en handtekening van de Rush-bassist op de voorplaat.
Dingwall
In De Bassist 39, januari - maart 2017, lees je veel over Dingwall. Steeds meer merken komen met waaierfrets, maar dit Canadeze merk blijft de marktleider. Op de NAMM zagen we geen nieuwe modellen, maar wel nieuwe, bijzondere kleuren.
Foto: Nieuwe kleuren bij Dingwall
Aquilar
Bij Aguilar heb je nu voornamelijk de keuze uit de prima en zeer compacte Tonehammer 500, met drivecircuit, of de grote modellen die een stadion of Ziggo Dome aankunnen. De AG700 heeft geen effecten aan bord, maar wel een zeer fijn en breed werkende toonregeling. We sloten een bas aan en genoten van de mogekijkheden. Het geheel is maar ietsje groter dan de Tonehammer 500 en het zal duidelijk zijn dat deze amp 700W levert.
Foto: De AG700 is compact, strak vormgegeven en qua goede sound een echte Aguilar
Markbass
Bij het Italiaanse Marbass zagen we Marcus Miller spelen, zie coverfoto, en natuurlijk Michael League van Snarky Puppy. De Casa is zijn nieuwe, klassiek vormgegeven versterker. De klassieke looks doen buizen vermoeden, maar dat is niet zo. We liepen Michael tegen het lijf en hij vertelde ons dat hij een ouderwetse transistorversterker wilde, zoals met in de jaren '70 maakte. Toen nog als 'vervanger' van de buis. Michael en zijn technici deden diverse blinddoektests met Ampeg B15-Fliptop, de SVT en diverse andere buizenbakken en moderne amps. Volgens League wonnen de B15 en de Casa iedere keer. We zijn benieuwd! Ook nieuw is de Evo 1, een tweekanaals versterkerr, met een effect per kanaal, midi-aansluiting en veel meer moois.
Foto: Michael League's signature-versterker, de Casa
Foto: De tweekanaals Evo 1
De NAMM is ten einde, maar we zullen zeker nog wat nagekomen berichten posten. Ook wij missen wel eens wat. Natuurlijk komt de beurs ook in het magazine aan bod. Er komt dus nog klein nieuws, maar we vertellen ook nog over de Elf: Trace Elliot's eerste kleine versterker, die 200W levert.