De Adamovic van Dave Swift

Haarlems hout voor de boomlange Brit

De Bassist Plus 30-03-2017 09:03

Op Saint Patrick's Day, oftewel 17 maart, waren we te gast in het Amsterdamse Paradiso om 'coverster' Dave Swift te zien soundchecken met het Jools Holland Rhythm & Blues Orchestra. Dat deed hij op een zessnarige bas van vaderlandse bodem: een Adamovic

In De Bassist #40, april – juni 2017, vertelt Dave Swift aan Remus Aussen over de tientallen, zo niet honderden bekende artiesten met wie hij gespeeld heeft, maar ook over zijn endorsement met Ibanez. De boomlange Brit is tegenwoordig echter ook steeds vaker te zien met zijn zesnarige Adamovic, die speciaal voor hem werd gebouwd. Voor de soundcheck spraken we met de gerenommeerde Haarlemse bouwer Nikola Adamovic. Het contact kwam zeer makkelijk tot stand, aldus Nikola:

'Ik kreeg een e-mail dat hij mijn bassen te gek vond. De naam kwam al bekend voor en met twee minuten googlen wist ik helemaal wie hij was. Het bleek dat hij al jaren op zoek was naar de ideale bas. Hij had van alles geprobeerd en er was van alles voor hem gebouwd: van F-Bass tot Fodera en nog wat dure merken. Het resultaat was echter nooit 'de' bas, het was nooit helemaal goed en daarom benaderde hij mij. De bovenstaande merken maken fantastische bassen, dus als er iets niet goed is, kan het bijna alleen maar aan de communicatie liggen. Ik ben daarom naar Londen gevlogen om persoonlijk zijn ideeën en wensen aan te horen. Ik wilde een paar uurtjes zitten, maar binnen een half uur waren we er uit.'


Foto: Dave in Paradiso

Hoge C
'Er is geen geheim aan deze bas of hoe ik bouw. Mijn enige geheim is dus dat ik naar hem heb geluisterd. Ik denk dat veel basbouwers iets maken wat ze zelf graag willen, het resultaat is dan een mengeling hun smaak en die van de klant en daarmee een compromis. Ik vond Dave's eisen zelfs ver onder gemiddeld en wat hij wilde was niet moeilijk uit te voeren. Zo plukt hij de hoge C vaak met zijn duim en deze heeft dan de neiging van de hals af te glijden. Er moest dus een paar millimeter meer ruimte komen. Hij vroeg dat ook bij andere bouwers en daar is het gewoon niet gebeurd, wat onbegrijpelijk is. Dan was de elementplaatsing belangrijk en hals zelf. Dave heeft grote handen, dus de nek moest wat steviger zijn, zonder dat het meteen een honkbalknuppel zou worden. Zo maak ik een lijstje met wat klanten willen en daar voldoe ik aan. Ik ben er goed in geworden om te weten wat ik moet vragen en soms hoor ik aan een uitleg al of iets wel of niet klopt. Warm klinken kan op heel veel manieren: helder warm of meer vintage zompig, bijvoorbeeld. Dan moet je dus doorvragen en niet klakkeloos aannemen dat je denkt dat je weet wat iemand bedoelt. Bij Dave viel al snel alles op zijn plek en we spraken meteen dezelfde taal. De voorbereiding is bij mij dan misschien ook wel belangrijker dan het bouwen zelf. Ik doe het al vijftien jaar zo, ik ben niet goedkoop, maar ik heb het nog steeds erg druk.'



Nikola gaat nog wat verder in op de wensen van Swift.
'Niet alles was makkelijk. Dave was zeer specifiek over de sound die de bas moest hebben, zelfs per snaar en de feel van de snaren. er waren door basbouwers al speciale elementen ontwikkeld en bodyconstructies gemaakt. Het gaan er niet om dat al deze zaken goed zijn, maar hoe ze samen klinken. Ik ben er trots op dat ik dit wel bereikt heb.'
'Niet de B, maar de C is vaak lastig bij een zessnarige bas. Deze klinkt vaak ielig en met veel duim en dempen blijft er niks over. De C moest vol en laag zijn, dus ik ben naar elementbouwer Harry Häussel van Häussel Pick Ups gegaan. De D en C zijn speciaal voor Dave anders bedraad, zodat ze wat voller klinken. De C klinkt top als ik speel, maar helemaal met Dave's techniek. We ware verbaasd om het grote verschil, maar toch valt het niet op dat het anders is. Qua karakter is hij gelijk aan de andere snaren, maar dikker, of liever gezegd: hetzelfde.'

Ook de elektronica is speciaal voor de bas ontwikkeld door de bekende John East, waarbij de bass een lo-fi achtige warmte heeft, zoals bij oude Ibanezbassen. Opvallend is dat er niet eerst tien prototypes zijn gemaakt, zoals dat bij grote merken soms gebeurt.

 

Eigen hardware
'Met de beste elektronica, het beste hout en de beste elementen, maak je niet de beste bas. Alles moet namelijk samenwerken. Ik gebruik alleen eigen hardware en bepaalde elektronica, zoals die van John East. Ik wist dus precies wat ik deed, Dave wist wat hij van ons kon verwachten en een en ander is dus alleen voor hem aangepast. Als iemand iets wil met bepaalde elementen of elektronica, die ik niet ken, dan kan ik niks beloven. Het gebeurt zelfs dat ik klanten dan liever naar een andere bouwer doorstuur. Als een klant en ik niet bij elkaar passen, dan zeg ik dat. Ik heb zelfs bekende namen afgezegd. Voor Fender-achtige bassen stuur ik ze bijvoorbeeld naar De Gier. Dave Swift had echter eisen en wensen die bij mijn bassen pasten. Met een jaar volgeboekt en zeventig bassen op order kan ik dit gelukkig doen!'
www.adamovic.nl



Dave's zessnarige Halo XL heeft een mensuur van 36" en de snaren hebben bij de brug een onderlinge afstand van 20mm. De body is van medium heavy essen met een top van zogenaamde 'exhibition grade' crotch walnoot. De hals is van essen, guariuba en esdoorn, terwijl de toets van ebbenhout is. De tuners en brug zijn van Hipshot, de elektronica van John East en het element is speciaal ontworpen door Häussel Pickups

Hoe kom ik aan deze editie van De Bassist met het Dave Swift-interview? 


Deze editie van De Bassist is te koop in de betere tijdschriftwinkel in Nederland en België tot 14 juni 2017.

Je kan De Bassist ook los voor € 7,50 bij ons bestellen. We sturen 'm op zonder verzendkosten. Klik hier. 

Of kies voor de nóg betere aanbieding: neem een proefabonnement voor € 14,50. Dan krijg je maar liefst drie edities thuisgestuurd, zonder verplichtingen.Klik hier

Je kan De Bassist ook digitaal lezen, op tablets en smartphones. Voor maar € 3,99.Klik hier

Klik hier om al onze aanbiedingen te zien

 

zoeken
zoeken