Hier komt... Joeri Pronk

Geschreven door Vincent Moes

opgebast_15In deze editie van Opgebast hebben we niet te maken met een bassist, maar met een ‘muzikant die een basgitaar gebruikt om muziek te maken’. We hebben het over Joeri Pronk, 24 jaar, net afgestudeerd aan het conservatorium en bassist bij o.a. Minco Eggersman (ME), Brown Feather Sparrow en Benjamin Winter. De Bassist zocht hem op in Utrecht om te praten over wat Joeri liever ‘kunst’ noemt.

Joeri, waarom maak je muziek?
‘Ik zie muziek als een kunstuiting. Het geeft mij een stem, zodat ik mezelf er in kan laten horen op mijn eigen manier. Ik voel me geen bassist, maar eerder een kunstenaar die muziek maakt.’

Je bent dit jaar afgestudeerd aan het conservatorium van Amsterdam als bassist, maar je vóelt je geen bassist?
‘Nee, klopt. Ik was vroeger ook zo’n slaapkamermuzikant. Gordijnen dicht, stereo op tien en dan met de bas om je nek de rockstar uithangen, haha! Op het conservatorium ontdekte ik dat het totaalplaatje belangrijker was. Ik kijk nu met een helikopterview naar mijn muziek en denk daarbij “Wat kan ik hier het beste spelen zodat de rest van de band daar het meeste aan heeft?”’

Tijdens je afstuderen zei de jury het volgende over jou: ‘een solide bassist met een eigen gezicht en karakter’. Wat houdt dat eigen gezicht en karakter in?
Hmm.., lastig. Ik hoop dat als je mij hoort spelen, je dan Joeri hoort, zoals ik ben, zoals ik praat, zoals ik loop.’ Tijdens een rondleiding door de muziekkamer van Joeri valt direct op dat de ruimte gevuld is met effectpedalen, een aantal hollowbody-bassen, een contrabas en Hiwatt-versterking.

Je apparatuur is afwijkend van wat een doorsnee bassist heeft. Je straalt uit dat je geen doorsnee bassist bent en wilt zijn. Wat heeft je apparatuurkeuze hiermee te maken?
‘Ik zoek in mijn sound en basspel iets organisch. Een buizenversterker “leeft” meer en het geeft iets extra’s aan mijn geluid waarvan ik denk: “mooi!”. Hetzelfde geldt voor mijn contrabas en de 1968 Fender Coronado II Bass; die klinken zo echt eerlijk, zo levendig.

Je gebruikt behoorlijk wat effecten, wat voor functie hebben deze effecten?
‘Door die effecten kan ik meer geluiden creëren. Mijn voorliefde voor effecten komt onder andere door modern-klassieke componisten als Steve Reich en John Cage. Deze componisten haalden ook hele andere geluiden uit hun instrumenten door ze aan te passen of door ze op een andere manier te gebruiken. Dat doe ik ook met mijn basgitaar en effecten. Een grote inspiratiebron voor mij is Anthony Jackson. Zijn visie is dat de basgitaar geen familie is van de contrabas maar van de gitaar. Als ik deze bas pak (pakt zijn Fender Coronado en zingt en speelt wat akkoorden) dan kun je een zanger erg goed begeleiden met alleen een basgitaar, net zoals een gitaar dat doet. Ik vind dat men de basgitaar te weinig recht doet tegenwoordig. Een basgitaar is meer dan een laagje ergens onderin het geluidsspectrum.’

Dit alles bij elkaar maakt jouw eigen geluid, jouw ‘eigen gezicht en karakter’ ?
‘Ja. Ik denk dat dit heel beknopt is hoe ik denk en speel en ook voor de jury de reden was om mij een "solide bassist met een eigen gezicht en karakter" te noemen.’

Je bent nu afgestudeerd en beroepsmuzikant. Hoe ga je je brood verdienen?
Ik coach jonge muzikanten, waarvan een aantal autisme heeft. Door ze te ondersteunen kunnen deze jongens hun droom verwezenlijken. Ook heb ik een eigen bedrijf, My Song Productions. Ik schrijf, componeer, arrangeer, produceer en speel muziek in. Het begint nu al erg goed te lopen. Momenteel ben ik bezig met Montana, een nieuw band met o.a. (ex-) leden van Alamo Race Track, Silence is Sexy en Mr. Love and the Stallions. Ik denk dat deze band wel groot gaat worden! Een andere, nieuwe band van me is Me & Mercury, waarmee we een jaren ’80-sound, geïnspireerd door o.a. Kate Bush, neerzetten. Verder heb ik het druk met mijn andere, al eerder genoemde bands. Het is veel en ik maak lange dagen, maar het is goed om te doen. Ik zou graag willen afsluiten met wat mijn drijfveer voor dit alles is. Mijn vader zegt altijd: “Liefde is de hoogste vorm van kwaliteit”, en dat houd ik altijd in gedachten. Als je iets vanuit liefde doet, vanuit passie voor je vak en passie voor mensen, dan wordt het pas kwaliteit en daarmee succesvol!’



 

Plaats reactie

Beveiligingscode
Vernieuwen